Την ηλεκτροκίνηση ως αναπόσπαστο μέρος του στρατηγικού σχεδιασμού για τη βιώσιμη μετακίνηση στη Αθήνα, περιέγραψε ο Γιώργος Καμίνης. Με συνέντευξη του στο Ρ/Σ Αντέννα, ο δήμαρχος Αθηναίων σημείωσε ότι προτεραιότητα για τη δημοτική αρχή παραμένει η ενθάρρυνση της χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς, ο σεβασμός στον πεζό και η χρήση του ποδηλάτου.
Γ.Κ. : Γεια σας, καλημέρα σας.
ΔΗΜ : Να είστε καλά. Χαιρόμαστε για τις πρωτοβουλίες που παίρνετε, που αφορούν την ηλεκτροκίνηση στην Αθήνα και να την προωθήσουμε ακόμα περισσότερο για να έχουμε λιγότερη ρύπανση στο περιβάλλον και για πολλές άλλες ενέργειες που πιστεύω θα μας τις πείτε και ‘σεις.
Γ.Κ. : Είναι λιγότερη ρύπανση, είναι εξοικονόμηση ενέργειας, είναι μικρότερος χώρος, είναι πάρα πολλά πράγματα. Το ξέρουμε ότι η μετακίνηση σ’ αυτήν την πόλη έχει καταντήσει ένα μαρτύριο, το πληρώνουν και οι αυτοκινητιστές με αυτές τις διαδηλώσεις που γίνονται και ελάχιστα άτομα κλείνουν τρεις και τέσσερις φορές τη μέρα το κέντρο της Αθήνας και παραλύουν την πόλη, το ξέρουν όμως και οι πεζοί και οι μητέρες με τα καρότσια τους που δεν μπορούν να κινηθούν μέσα στην πόλη. Ο Δήμος της Αθήνας έχει βάλει πλέον μια ιεράρχηση. Προηγείται ο πεζός, ακολουθεί ο ποδηλάτης και τα ΜΜΜ, η μοτοσικλέτα και τελευταίο το ΙΧ αυτοκίνητο. Το καταλαβαίνετε αυτό. Πρέπει να υιοθετήσουμε βιώσιμους τρόπους κινητικότητας στην πόλη και αυτό το μνημόνιο τώρα που υπογράψαμε για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, υπογράφεται με τη Nissan, μια εταιρία, αλλά είναι ανοικτό σε όλους τους φορείς και σε όλες τις εταιρίες, όπως εξάλλου γίνεται και στο εξωτερικό. Ο στόχος είναι να δώσουμε κίνητρα και να δημιουργήσουμε υποδομή για την ηλεκτροκίνηση στην πόλη. ‘Όταν λέω κίνητρα εννοώ απαλλαγή από φόρους, έκπτωση στα τέλη στάθμευσης και να ιδρύσουμε και να λειτουργούμε, και να συντηρούμε ένα δίκτυο που θα μπορούν να φορτίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσοι προτιμήσουν αυτόν τον τρόπο μετακίνησης μέσα στην πόλη.
ΔΗΜ : Να πάμε σ’ αυτή την τεχνολογία. Σε πόσο χρονικό διάστημα πιστεύετε με την εμπειρία που έχετε ή με τους ανθρώπους τους δικούς σας που μιλάτε, ότι αυτό θα μπορούσε να είναι εφικτό;
Γ.Κ. : Εμείς βάζουμε ένα χρονικό ορίζοντα μέσα στον επόμενο χρόνο να έχουμε εγκαταστήσει τους πρώτους σταθμούς φόρτισης. Αλλά θα πρέπει επίσης να έλθουμε σε επαφή και με άλλες εταιρίες, να μπουν και αυτές μέσα στο παιχνίδι και να αρχίσει να διαδίδεται η ηλεκτροκίνηση. Εμείς, το θέμα του να δημιουργηθεί η υποδομή, δηλαδή αυτό που κατά βάση εξαρτάται από το Δήμο της Αθήνας, δεν έχει πάρα πολύ μεγάλες τεχνικές δυσκολίες και είναι κάτι που μπορεί να γίνει τώρα σχετικά γρήγορα, αλλά θα πρέπει παράλληλα να υπάρχει και μία πολιτική από το κράτος που να το ενθαρρύνει αυτό, σε ό,τι αφορά κυρίως εκπτώσεις στους φόρους, στα τέλη για την αγορά αυτών των αυτοκινήτων κτλ. Ο Δήμος σε ό,τι αφορά τα δημοτικά τέλη στάθμευσης κλπ., να είστε βέβαιος ότι θα δώσει τα κίνητρα του.
ΔΗΜ : Κύριε δήμαρχε, επειδή ξέρω προέρχεσθε και από την πολιτική και, όπως ξέρετε, το αυτοκίνητο είναι η «παχιά αγελάδα», που ανεξάρτητα πιο κόμμα ήταν απάνω, ή πράσινο ή μπλε ή κόκκινο, ήταν η «παχιά αγελάδα» που «άρμεγε» συνέχεια και έχει φορολογηθεί πάρα πολύ. Ποια είναι η γνώμη σας γι αυτό;
Γ.Κ. : Θα πρέπει το κράτος να έχει μια πολιτική ισόρροπης ανάπτυξης σ’ αυτά τα πράγματα. Ήταν ο εύκολος δρόμος η φορολόγηση του αυτοκινήτου… Αλλά θα πρέπει, επίσης, τουλάχιστον εμείς ως Δήμος της Αθήνας να κοιτάξουμε να γίνει βιώσιμη η μετακίνηση για όλους. Και αυτό που πρέπει να ξέρουμε είναι ότι δίνουμε την πρωτοκαθεδρία στον πεζό, στον ποδηλάτη στη συνέχεια, στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στα δίκυκλα και τελευταία στο αυτοκίνητο, χωρίς να σημαίνει ότι βέβαια θα τα βάλουμε με τους αυτοκινητιστές. Θέλουμε ένα κέντρο της πόλης όσο το δυνατόν πιο ελεύθερο από τα ΙΧ.
ΔΗΜ : Κύριε δήμαρχε, από τη μια ερώτηση με πάτε στην άλλη και θα πιαστώ από μια λέξη που είπατε, ποδηλάτες, εκεί τι θα κάνουμε;
Γ.Κ. : Εκεί πέρα δημιουργείται ένα μεγάλο δίκτυο ποδηλατοδρόμων τώρα. Απομένει να ολοκληρωθεί ένα κομμάτι μέσα στο Δήμο της Αθήνας, είναι αυτό που θα ξεκινάει κάτω από το Φαληρικό Δέλτα και θα φθάνει μέχρι το κέντρο της πόλης. Όσο μπορούμε να το ευνοήσουμε με τοπικούς ποδηλατοδρόμους και με έναν που φτιάχνουμε πειραματικό μέσα στο ιστορικό κέντρο, γιατί, ξέρετε, ένα από τα λίγα αυθεντικά κινήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια μέσα στην πόλη, είναι το κίνημα των ανθρώπων με τα ποδήλατα.
ΔΗΜ : Βεβαίως. Αρκεί να μην παρκάρουν αυτοκίνητα και κλείνουν τους ποδηλατοδρόμους, κ. δήμαρχε, έτσι δεν είναι;
Γ.Κ. : Μα ακριβώς έτσι, στο θέμα της στάθμευσης, το ξέρετε, και πάρα πολλοί διαμαρτύρονται, της παράνομης στάθμευσης, ο Δήμος είναι πάρα πολύ αυστηρός. Και μιλάω κυρίως για την αντικοινωνική στάθμευση, δηλαδή είτε πάνω στα πεζοδρόμια, είτε στις ράμπες ,είτε το διπλοπαρκάρισμα. Ο Δήμος έχει αυστηροποιήσει την πολιτική του συνειδητά στον υπέρτατο βαθμό. Για αυτό, τώρα θα προμηθευτούμε και δαγκάνες, γιατί ακριβώς σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν ασυνείδητοι, οι οποίοι ξεβιδώνουν και τις πινακίδες τους, για να μην μπορείς ούτε την πινακίδα να αφαιρέσεις…
ΔΗΜ : Κύριε δήμαρχε, είναι πάρα πολλά και ενδιαφέροντα αυτά που μας λέτε. Θα ‘θελα…
Γ.Κ. : Ο δήμος προμηθεύεται δαγκάνες, να το ξέρετε αυτό.
ΔΗΜ : Και καλά κάνετε. Θα ήθελα το εξής. Όποτε έχετε χρόνο, γιατί ξέρω ότι έχετε φόρτο εργασίας, για μια ώρα να μιλήσουμε για πάρα πολλά και ενδιαφέροντα μέσα από τη συχνότητα του ραδιοφώνου του ΑΝΤ1 και να δεχθείτε και ερωτήματα. Δεν θα αποφύγω όμως και μια πολιτική ερώτηση, γιατί προέρχεσθε και από τον πολιτικό χώρο και είναι από ακροατές.
Γ.Κ. : Δεν προέρχομαι από τον πολιτικό χώρο, από τον Πανεπιστημιακό χώρο και ήμουν Συνήγορος του Πολίτη.
ΔΗΜ : Έχετε βιώσει. Ποια είναι η γνώμη σας, σαν ΣτΠ, αυτή τη στιγμή στην Ελβετία λένε ότι υπάρχουν πολλές καταθέσεις, με βουλευτές… Ποια είναι η γνώμη η δική σας, εσείς τι θέση παίρνετε σαν δήμαρχος;
Γ.Κ. : Σ’ αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να υπάρχει μια απόλυτη διαφάνεια, γιατί ο πολιτικός δεν αρκεί να είναι τίμιος, πρέπει να φαίνεται και τίμιος, και ακριβώς να είναι διαφανής απέναντι στους πολίτες οι οποίοι τον αναδεικνύουν. Λοιπόν, αν υπάρχουν περιπτώσεις που μεγάλα κεφάλαια έχουν φύγει από τη χώρα και έχουν πάει στην Ελβετία, νομίζω, και αυτό αφορά πολιτικούς, νομίζω ότι είναι κάτι που ο πολίτης δικαιούται να το γνωρίζει. Όχι για να τον στείλει στο δικαστήριο, δεν είναι αυτό, αλλά για να γνωρίζει ποιος είναι ο άνθρωπος ο οποίος παίρνει τις αποφάσεις για τους πολίτες και με ποια ηθικοπολιτικά κριτήρια.
ΔΗΜ : Εάν πάλι, όμως, κάποιος πολιτικός έχει βγάλει νόμιμα χρήματα, όχι παράνομα.
Γ.Κ. : Δεν σας μιλάω για το παράνομο, αυτό ούτε που το συζητάω. Σας μιλάω για το νόμιμο, γιατί το νόμιμο δεν είναι πάντοτε και ηθικοπολιτικά σωστό. Αυτό το ξέρουμε. Το νόμιμο δεν είναι πάντοτε και ηθικό. Όταν η χώρα δοκιμάζεται και κάποιος βγάζει μεγάλες ποσότητες χρημάτων στο εξωτερικό προκειμένου να περισώσει τον εαυτό του, νομίζω ότι αυτό ο πολίτης είναι κάτι που δικαιούται να το γνωρίζει. Δεν είναι για να τον στείλουμε στην φυλακή. Δικαιούται να το γνωρίζει προκειμένου να κρίνει την πολιτική στάση του συγκεκριμένου προσώπου. Μιλάμε για πρόσωπα τα οποία αναδεικνύει ο λαός με την ψήφο του ή τους έχει εμπιστευθεί κάποιο δημόσιο λειτούργημα.
ΔΗΜ : Μάλιστα. Κύριε δήμαρχε, να σας ευχαριστήσουμε για τη σημερινή επικοινωνία. Πιστεύω ότι και πριν τα Χριστούγεννα θα έχουμε τη δυνατότητα να μιλήσουμε και πάλι μαζί σας για πολλά και ενδιαφέροντα.
Γ.Κ. : Βεβαίως, με μεγάλη μου χαρά.
ΔΗΜ : Να είστε καλά, να έχετε ένα καλό Σαββατοκύριακο.
Γ.Κ. : Επίσης.
ΔΗΜ : Μιλήσαμε, κυρίες και κύριοι, με το Δήμαρχο Αθηναίων, τον κ. Γ. Καμίνη, μιλήσαμε για την ηλεκτροκίνηση και φυσικά πήγαμε και στην πολιτική, και σε κάποιες πολιτικές τοποθετήσεις και πήραμε και απαντήσεις.