Ο πολιτισμός, το πολιτιστικό μας απόθεμα, η σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, η πολιτιστική μας κληρονομιά αποτελούν, το συγκριτικό μας πλεονέκτημα σε διεθνές επίπεδο τουριστικού προορισμού και ως τέτοιο πρέπει να το αξιοποιήσουμε και να το επικοινωνήσουμε ,δήλωσε ο Γιώργος Καμίνης , στο Συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, με θέμα : «Πολιτισμός- Τουρισμός. Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας και η αξιοποίησή τους» .
Φίλες και Φίλοι,
Καλησπέρα σας.
Αρχικά θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση σε αυτή την εκδήλωση. Ξέρω ότι απευθύνομαι σε επιχειρηματίες και στελέχη του τουριστικού τομέα που γνωρίζετε πολύ καλά τις οικονομικές συνθήκες και τα οφέλη του τουρισμού. Και ρωτάω όλους σας, μπορείτε να φανταστείτε την Ελλάδα χωρίς τουρισμό, τους αρχαιολογικούς μας χώρους, τα μουσεία μας, τους παραδοσιακούς μας οικισμούς, τα φεστιβάλ μας, χωρίς τουρίστες και επισκέπτες;
Πιστεύω λοιπόν ότι όχι απλώς συνδέονται ο τουρισμός με τον πολιτισμό, αλλά μετά από τόσα χρόνια, ο τουρισμός αποτελεί ένα κομμάτι του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Έχει αποτυπωθεί σε ταινίες, έχει τραγουδηθεί, έχει αποτυπωθεί σε λευκώματα, έχει φωτογραφηθεί, έχει ζωγραφιστεί, με τα καλά του και τα κακά του. Αν θέλετε ο τουρισμός εκπαίδευσε πρώιμα τους Έλληνες στην πολυπολιτισμικότητα, στην αποδοχή και την αναγνώριση του «άλλου», στη διαφορετικότητα.
Από τη γενική έννοια τουρισμός όμως έως το τουριστικό προϊόν υπάρχει πολύς δρόμος. Ποιο τουριστικό προϊόν θέλουμε να αξιοποιήσουμε και να προωθήσουμε; Σε ποια εξειδικευμένα είδη τουρισμού μπορούμε να βρούμε ευκαιρίες; Αναμφισβήτητα, η χώρα μας διαθέτει πολιτιστικό απόθεμα. Ωστόσο, ο τρόπος που αξιοποιεί η κάθε χώρα ή η κάθε πόλη το πολιτιστικό της στοιχείο, προκειμένου να παράξει ένα ολοκληρωμένο τουριστικό προϊόν, πολιτιστικού τουρισμού, είναι μία διαδικασία που απαιτεί πολύ μεγάλη προσοχή, σχέδιο, σοβαρή προετοιμασία, συνέπεια και συνέχεια.
Ειδικότερα στον τουρισμό πόλης πιστεύω ότι στην Αθήνα έχουμε πάρα πολλά πράγματα να κάνουμε και ως πολιτεία και ως δήμος και ως πολίτες. Η εικόνα και η ταυτότητα της πόλης και οι συνέργιες με το παραγόμενο σύγχρονο πολιτιστικό προϊόν, η κωδικοποίηση η επικοινωνία και η διαφήμιση του τουριστικού προϊόντος είναι θέματα που πρέπει να μπουν στην ατζέντα όλων των φορέων που ασχολούνται έμμεσα ή άμεσα με τον τουρισμό. Μην ξεχνάμε ότι σημαντικότατο κομμάτι των δημοτικών εσόδων των πρωτευουσών, στην Ευρώπη τουλάχιστον προέρχεται από τον τουρισμό. Ξεχάσαμε πολύ γρήγορα μέσα στη δίνη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και της κακής πολιτικής διαχείρισης, τη μεγάλη δουλειά και τους τεράστιους πόρους που ξοδέψαμε πραγματοποιώντας στην Αθήνα, μία από τις καλύτερες διοργανώσεις Ολυμπιακών Αγώνων, στην ιστορία του θεσμού. Και ξεχάσαμε επίσης και δεν εκμεταλλευτήκαμε ακόμα την κληρονομιά που μας άφησαν σε επίπεδο διεθνούς εικόνας αλλά και υποδομών.
Εμείς σα δήμος από την πλευρά μας έχουμε ξεκινήσει ήδη να παίρνουμε πρωτοβουλίες και να πραγματοποιούμε παρεμβάσεις και στην καθημερινότητα, αλλά και στο συντονισμό των φορέων, προκειμένου να βρίσκουνε αξιοποίηση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης μας και της χώρας μας.
Έχουμε ετοιμάσει τους στρατηγικούς άξονες για τη βιώσιμη μετακίνηση στην Αθήνα. Εκεί θα λυθεί ένα χρόνιο πρόβλημα των τουριστικών φορέων, σε σχέση με τη στάθμευση και τη μετακίνηση των τουριστικών οχημάτων. Προετοιμάζουμε και μέσα στο 2012 θα μπορούμε να παρουσιάσουμε, μέσα από το διαδίκτυο, μία πλήρη και αναλυτική ατζέντα πολιτιστικών εκδηλώσεων, γεγονότων και δράσεων, ώστε και οι ανεξάρτητοι τουρίστες, αλλά και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες να μπορούν να συνδυάζουν την οργάνωση των ταξιδιών τους με τη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία και δραστηριότητα σε κάθε μορφή τέχνης.
Ο πολιτισμός για μας βρίσκεται και στη συμπεριφορά των κατοίκων, στην προσφορά των υπηρεσιών τους, στη γνωστή σε όλους φιλοξενία μας, στην ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουμε, αλλά και στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε το περιβάλλον μας, τη στάση μας απέναντι στην ανακύκλωση και τη διαχείριση των απορριμμάτων, στο πως διατηρούμε τους δημόσιους χώρους καθαρούς, στο σεβασμό που δείχνουμε απέναντι στην πόλη μας.
Η ενίσχυση της οικονομίας της πόλης μέσα από τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και την αποτελεσματική διαχείριση και προβολή του τουριστικού-πολιτιστικού μας προϊόντος αποτελεί για εμάς, για το Δήμο της Αθήνας, βασική στρατηγική προτεραιότητα. Η αναπτυξιακή και η πολιτιστική ανάταση της Αθήνας για μας ταυτίζονται. Ο Δήμος Αθηναίων, παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει, επενδύει στον πολιτισμό και τον τουρισμό. Διατηρούμε και ενισχύουμε την Εταιρεία Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης Αθηνών, ανασχεδιάζουμε τη λειτουργία του Athens Convention Bureau,ενοποιήσαμε τον Πολιτιστικό Οργανισμό με τον Οργανισμό Νεολαίας και Άθλησης σε μία προσπάθεια να δώσουμε περισσότερους πόρους στον καθημερινό πολιτισμό της πρωτεύουσας. Όραμά μας είναι να ενώσουμε και να αγκαλιάσουμε όλες τις δημιουργικές δυνάμεις της πόλης, όπως κάναμε για παράδειγμα με τις φετινές γιορτές για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. Με το 10% του περσινού κόστους και με τη συμπαράσταση και ιδιωτικών και άλλων δημοσίων φορέων, αλλά κυρίως με την πλήρη κινητοποίηση των ιδίων δυνάμεων του Δήμου, για 30 μέρες και 30νύχτες, με 10 φεστιβάλ, η Αθήνα θα είναι στο επίκεντρο του φετινού εορτασμού.
Κλείνοντας θέλω να πω ότι ο πολιτισμός, το πολιτιστικό μας απόθεμα, η σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, η πολιτιστική μας κληρονομιά πραγματικά αποτελούν συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Ο Δήμος Αθηναίων θα σταθεί αρωγός και συμπαραστάτης κάθε προσπάθειας αξιοποίησης αυτών των πλεονεκτημάτων.
Όλες αυτές οι προσπάθειες, έχουν τώρα μεγαλύτερη σημασία από ποτέ. Η Αθήνα και η Ελλάδα θα ανακάμψουν αν όλοι δουλέψουμε για αυτό.