Το θέμα της αστικής κινητικότητας πολιτικά συνδέεται άμεσα και με την ιδέα της γενικότερης οργάνωσης και της απελευθέρωσης του δημοσίου χώρου αλλά και με το ευρύτερο περιβάλλον του πολιτισμού, δήλωσε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης ,χαιρετίζοντας την έναρξη των εργασιών της Ημερίδας με θέμα «Εθνικές και Ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες για το συντονισμό και τη διάδοση της βιώσιμης κινητικότητας στην Ελλάδα».
Σας καλωσορίζω στη σημερινή ημερίδα που συνδιοργανώνεται από το Δήμο Αθηναίων και τα Ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα EPOMM PLUS και ELTIS PLUS.
Θέμα, η αστική κινητικότητα, ή καλύτερα η «βιώσιμη» αστική κινητικότητα. Η δυνατότητα δηλαδή να κινούμαστε με ένα «πολιτισμένο» τρόπο, με σεβασμό στον άνθρωπο, στην υγεία, στο περιβάλλον, με οικονομία και όχι εις βάρος των επομένων γενεών κατασπαταλώντας τους περιορισμένους φυσικούς πόρους που δε μας ανήκουν. Το θέμα της αστικής κινητικότητας κατά την γνώμη μου πολιτικά συνδέεται άμεσα και με την ιδέα της γενικότερης οργάνωσης και της απελευθέρωσης του δημοσίου χώρου αλλά και με το ευρύτερο περιβάλλον του πολιτισμού που βασίζεται σε ένα σύστημα συμβίωσης και οργάνωσης των σχέσεων των πολιτών με βάση το δίκαιο, το αίσθημα της κοινότητας και τα ήθη των ανθρώπων και την εικόνα και την ταυτότητα της πόλης μας .
Για να τα καταφέρουμε όλα αυτά απαιτείται προσπάθεια και από την πλευρά των θεσμών αλλά και από την πλευρά των ίδιων των πολιτών. Απαιτείται με λίγα λόγια μία αμοιβαία δέσμευση για τους όρους και τους κανόνες της λειτουργίας της πόλης.
Έχει γίνει πλέον φανερό ότι μόνο με κατασκευαστικά έργα δεν αντιμετωπίζονται τα προβλήματα της κινητικότητας. Απαιτούνται σαφείς κανόνες για τη χρήση των υποδομών των οποίων ο σεβασμός και η τήρηση πρέπει να είναι αυτονόητη και αυθόρμητη, πράγμα που προϋποθέτει αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφοράς μεγάλων ομάδων πολιτών, όπως π.χ. καλλιέργεια της ιδέας της συνύπαρξης, συνεργασίας και υποχωρητικότητας αντί του διαχωρισμού, ανταγωνιστικότητας και επιθετικότητας, στο δρόμο.
Εμείς στο Δήμο των Αθηναίων, σε ένα κείμενο, διατυπώνουμε το όραμα μας για την κινητικότητα στην πόλη και καταγράφουμε όλα τα στοιχεία που πρέπει ληφθούν υπόψη, προκειμένου να γίνει αυτό το όραμα πραγματικότητα.
Το κείμενο αυτό το ονομάζουμε «Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών και Βιώσιμης Κινητικότητας για την Αθήνα» και το θέτουμε σε δημόσια διαβούλευση με τους συναρμόδιους φορείς και με τους πολίτες ώστε να λειτουργήσει ως μια πλατφόρμα συνεννόησης και συνεργασίας, να συμπληρωθεί, να ολοκληρωθεί και να αποτελέσει έναν οδηγό που μέσα από τη διαδικασία του ελέγχου και της επικαιροποίησης θα καθοδηγήσει τις ενέργειές μας για την επίτευξη της βιώσιμης κινητικότητας.
Βασική αρχή του στρατηγικού σχεδίου του Δήμου Αθηναίων είναι η αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων πόρων, μελετών, εργασιών, προγραμμάτων, ιδεών ή προτάσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη του στόχου της βιώσιμης κινητικότητας, καθώς και η αξιοποίηση της επιστημονικής και επαγγελματικής εμπειρίας σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο. Εξ ου και η συνδιοργάνωση της σημερινής ημερίδας με τα Ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα EPOM PLUS και ELTIS PLUS. Ακόμη πιστεύουμε στην απλότητα και πρακτικότητα που πρέπει να διακρίνει τα μέτρα και τις δράσεις που περιλαμβάνονται στο Στρατηγικό Σχέδιο ώστε να είναι κατανοητά και αποδεκτά από την πλειονότητα των πολιτών.
Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία στις εργασίες της παρούσας ημερίδας. Είμαι σίγουρος ότι τα αποτελέσματα της θα προσθέσουν κάτι θετικό στην πορεία μας για την επίτευξη βιώσιμης κινητικότητας στην Αθήνα.