Απαντήσεις δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη στο περιοδικό BHMAGAZINO και το δημοσιογράφο Ηλία Νικολάϊδη.
1. Γιατί θέλετε να συνεχίσετε να είστε δήμαρχος σε μια πόλη όπου η κυβέρνηση έχει μεγάλη δικαιοδοσία σχεδόν σε όλα τα ζητήματα;
Γ.Κ: Ένας λόγος είναι ακριβώς και αυτός που αναφέρετε. Ένα από τα μεγάλα σημερινά αιτήματα των πόλεων, είναι να αποφασίζουν οι δήμοι για τα προβλήματά τους. Ήρθε η ώρα η Τοπική Αυτοδιοίκηση να απογαλακτιστεί από την Κυβέρνηση. Η κυβέρνηση δίνει όλο και λιγότερα στις πόλεις και δημιουργεί σ΄ αυτές όλο και περισσότερα γραφειοκρατικά εμπόδια. Εκτός αυτού όμως, η Αθήνα είναι Πρωτεύουσα. Στην Αθήνα συγκεντρώνονται τα μεγάλα προβλήματα αλλά και οι μεγάλες προοπτικές για το ξεπέρασμα της κρίσης. Θέλω να συμμετάσχω σε αυτήν τη μάχη.
2. Στην περίπτωση που ο υποψήφιος της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Κασιδιάρης είναι, στη δεύτερη Κυριακή, “απέναντι” με κάποιον από τους υπόλοιπους υποψηφίους, θα στηρίξετε ανοιχτά τον άλλο υποψήφιο;
Γ.Κ.: Η μάχη που δώσαμε απέναντι στην Χρυσή Αυγή ήταν σκληρή, ήδη από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε το δήμο. Η νεοναζιστική διείσδυση «πάτησε» στα κενά που άφησαν πίσω τους οι κυβερνήσεις και οι προηγούμενες δημοτικές αρχές στην πρωτεύουσα. Στο δήμο Αθηναίων πρωτο-εκπροσωπήθηκε σας θυμίζω η Χρυσή Αυγή και ήρθε η ώρα πρώτα από την Αθήνα να εκριζωθεί. Όσον αφορά τώρα το τυπικό ερώτημα : ποιον ενδέχεται να υποστηρίξω, τον Χρυσαυγίτη ή οποιονδήποτε άλλον; Το έχω πει ξεκάθαρα και σε όλους τους τόνους: οποιονδήποτε άλλον. Περιμένω το ίδιο να δηλώσουν από τώρα οι συνυποψήφιοί μου, κάποιοι από τους οποίους φαίνεται πως σκοπεύουν να ψαρεύουν σε θολά νερά.
3. Ποια είναι η προετοιμασία που πρέπει να κάνετε για να συμβάλετε στον επανασχεδιασμό της Αθήνας, ώστε να εξαλειφθεί η συχνά άκομψη μεταπολεμική πόλη που διαμορφώθηκε; Είναι στο πρόγραμμά σας μια πρωτοβουλία στο πρότυπο του Rethink Athens;
Γ.Κ.: Η Αθήνα δεν είναι άκομψη πόλη, αν μου επιτρέπετε. Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα και με μεγάλα χαρίσματα και πλεονεκτήματα, ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, που όμως έχει πράγματι να λύσει αρκετά σημαντικά προβλήματα. Προβλήματα που έχουν να κάνουν με τη λειτουργία της πόλης αλλά και με την εικόνα της. Αυτό άλλωστε ήταν και το σκεπτικό μας αυτά τα τρία προηγούμενα χρόνια. Να δημιουργήσουμε υποδομές. Κυρίως βεβαίως κοινωνικές υποδομές, γιατί αυτές μπορούσαν να έχουν άμεσα αποτελέσματα σε περίοδο κρίσης. Σήμερα πια, μπορούμε να δίνουμε τη μάχη μας από πολύ καλύτερες θέσεις και συνθήκες. Μπορούμε να υποδεχόμαστε και να εντάσσουμε πρωτοβουλίες, μπορούμε να δημιουργούμε μεγάλες παρεμβάσεις. Για τη μετάβαση της Αθήνας σε μία νέα εποχή, με πάρα πολλή και μεθοδική δουλειά, έχουμε δημιουργήσει δύο σημαντικά εργαλεία: το «Έργο Αθήνα» που αφορά τις αστικές αναπλάσεις και το «Σχέδιο Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης», το ΣΟΑΠ, όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, το οποίο ολοκληρώσαμε, και είναι το στρατηγικό σχέδιο για την αναμόρφωση της πόλης, σε κάθε της γειτονιά. Έχουμε πια -και μπορούμε να το πούμε σε όλους τους πολίτες- εγγυήσεις για το έργο μας.
4.Ποια είναι η θέση σας για τις ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις στη δημόσια ζωή της πόλης; Πώς θα συνεργαστείτε με ιδιώτες που θέλουν να βοηθήσουν τον Δήμο;
Γ.Κ.: Για εμάς η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα δεν είναι μία λύση ανάγκης, λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας. Είναι ένα συμβόλαιο, θα έλεγα, κοινωνικής υπευθυνότητας για τις νέου τύπου συνεργασίες που απαιτεί η εποχή μας, χωρίς αποκλεισμούς. Βεβαίως, με απόλυτη διαφάνεια, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, φυσικού και αστικού, και με οδηγό τον στρατηγικό σχεδιασμό της πόλης και του δήμου. Συνεργαστήκαμε, συνεργαζόμαστε και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε με τον ιδιωτικό τομέα. Με κανόνες και με κυρίαρχη βούληση, ότι οι ιδιώτες, όσο δύσκολη και αν είναι η συγκυρία, οφείλουν να καταθέτουν το δικό τους μέρισμα στην πόλη. Άλλωστε, μην ξεχνάμε ότι οι χορηγίες και τα ευεργετήματα, συνδέθηκαν με τις πιο σημαντικές στιγμές της Αθήνας. Ιδιωτικές εταιρίες μας βοηθούν στην αισθητική αναβάθμιση των βασικών δρόμων του κέντρου, κορυφαίες επιχειρήσεις μας εμπιστεύονται στηρίζοντας τον Κόμβο Αλληλοβοήθειας Πολιτών που υποστηρίζει 4.000 οικογένειες, ενώ με ιδιωτικούς πολιτιστικούς φορείς, σχεδιάζουμε να δώσουμε και πάλι ζωντάνια στον Εθνικό Κήπο. Η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα δεν είναι απλώς ευπρόσδεκτη, είναι επιβεβλημένη, με κανόνες, όμως, και έλεγχο.
5. H οδός Πανεπιστημίου θα πεζοδρομηθεί μέχρι το 2016. Πιστεύετε ότι αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα στο κυκλοφοριακό της πόλης;
Γ.Κ.: Κάθε μεγάλο έργο ή παρέμβαση είναι φυσικό να δημιουργεί πρόσκαιρα προβλήματα. Ο διάλογος που αναπτύσσεται στο θέμα της Πανεπιστημίου είναι πολύ ενδιαφέρων και δημιουργικός, ενώ θέτει σε νέα σύγχρονη βάση, κεντρικά θέματα για τη λειτουργία της πόλης. Ο δήμος Αθηναίων συμμετέχει ενεργά στην εξέλιξη του έργου και οι γρήγοροι ρυθμοί στην κατασκευή του, είναι για εμάς, προϋπόθεση επιτυχίας.
6. Ποια στοιχεία από ποιες πρωτεύουσες του εξωτερικού θα "κλέβατε" για να τα προσαρμόσετε στην Αθήνα του μέλλοντος;
Γ.Κ.: Έχω ζήσει αρκετά χρόνια της ζωής μου στο εξωτερικό. Και σε συνθήκες όχι πάντοτε ιδεώδεις. Αλλά είναι κάποια πράγματα που «ζηλεύω». Όπως για παράδειγμα την ανοιχτή αγορά της Βαρκελώνης, που θα ήθελα να τη φέρω στα μέτρα της Βαρβακείου Αγοράς. Τη διαχείριση απορριμμάτων της Βιέννης ή τα πολιτιστικά δίκτυα και τις υποδομές που έχει το Παρίσι. Την εσωτερική οργάνωση της πολεοδομίας που έχει το Βερολίνο. Το δίκτυο συγκοινωνιών και τους ποδηλατοδρόμους που έχει το Άμστερνταμ. Την αποκέντρωση και τη διοίκηση που έχει ο μητροπολιτικός δήμος της Νέας Υόρκης. Φαντάζομαι όμως ότι αν ρωτούσατε και τους δημάρχους αυτών των πόλεων κάτι αντίστοιχο, θα ήθελαν τη ζωντάνια και τη φιλοξενία που έχει η Αθήνα, θα «ζήλευαν» την πολιτιστική της κληρονομιά, θα ονειρεύονταν το κλίμα της, ενδεχομένως να τους άρεσε και η μεσογειακή «τρέλα» της πόλης μας.
7. Η πληθυσμιακή σύσταση της Αθήνας αλλάζει διαρκώς λόγω της συνεχούς μετανάστευσης, η οποία προκαλεί κάθε λογής κοινωνικές και οικονομικές παρενέργειες. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να κάνετε ως δήμαρχος;
Γ.Κ.: Εξαρτάται από την οπτική με την οποία μπορεί να δει κάποιος προβλήματα και λύσεις. Το μεταναστευτικό, κυβερνήσεις και δήμοι, για πάνω από μία δεκαετία, έκαναν πως δεν υπάρχει, με τα γνωστά αποτελέσματα. Η συσσώρευση μη νόμιμων μεταναστών και η σκόπιμη διοχέτευσή τους από τα σύνορα στο κέντρο της Αθήνας, χωρίς κανενός τύπου διαχείριση, έφερε τις οικονομικές και κοινωνικές παρενέργειες στις οποίες αναφέρεστε. Εμείς αντιθέτως, μιλήσαμε καθαρά από την πρώτη στιγμή. Θέλουμε τους νόμιμους μετανάστες με φωνή και θέση στη πόλη, με δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις. Γι΄ αυτό άλλωστε είμαστε από τους πρώτους δήμους που συστήσαμε το Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών και από την άλλη παίρνουμε μέρος στην προσπάθεια για επαναπροώθηση των παράνομων μεταναστών στις χώρες τους, εμπράκτως, αποδεχόμενοι να δημιουργηθεί Κέντρο Επαναπροώθησης στα όρια του δήμου μας. Ο λαϊκισμός και τα μισόλογα δεν είναι για εμάς.
8. Συμφωνείτε ότι ο δήμαρχος Αθηναίων πρέπει να έχει θέση για κοινωνικά και οικονομικά θέματα που αφορούν τους δημότες του χωρίς να είναι απαραίτητα δική του αρμοδιότητα;
Γ.Κ. Ήδη, το έχουμε κάνει πράξη. Έχουμε καταθέσει νομοθετικές πρωτοβουλίες για τις διαδηλώσεις, για την λειτουργία των οίκων ανοχής, για την οργάνωση και την λειτουργία των θεάτρων. Όμως πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχουν και θεσμικά όρια. Δεν πρέπει κατά τη γνώμη μου ο δήμαρχος να μετατραπεί σε θεσμικό «μαϊντανό», να μιλάει για όλα και να παίρνει θέση σε όλα. Αν το κάνει, κατά την γνώμη μου, υπονομεύει την πολιτική του ισχύ και το θεσμικό του κύρος.
9. Σε ποιο βαθμό θεωρείτε τον δήμο της Αθήνας “θύμα” του Μνημονίου; Σχετίζονται τα σημερινά προβλήματα της πόλης με τη "μνημονιακή" διακυβέρνηση τα τελευταία τέσσερα χρόνια ή, κατά την αντίθετη εκδοχή, με το “πάρτι” που προηγήθηκε;
Γ.Κ.: Όταν βάζεις τον εαυτό σου σε θέση θύματος, τότε και οι άλλοι σε βλέπουν έτσι. Την Αθήνα δεν τη βλέπω ως «θύμα» κανενός. Η Αθήνα έζησε και ζει τη χειρότερη μεταπολεμική της κρίση. Ο δήμος πάλεψε με τις κοινωνικές επιπτώσεις του μνημονίου, στάθηκε όρθιος και σε πολλές περιπτώσεις βγήκε νικητής. 20.000 άνθρωποι στηρίζονται στις κοινωνικές δομές μας. Το μνημόνιο μας δημιούργησε πολύ σοβαρά προβλήματα: κοινωνική κρίση, αναταραχή στη διοίκηση, ανασφάλεια στους εργαζομένους με τις οριζόντιες απομακρύνσεις. Συρρικνώθηκε και η οικονομική μας δυνατότητα, λόγω του κλεισίματος των μαγαζιών και της υπερ-φορολόγησης των πολιτών, εξ αιτίας της πόλωσης στους δρόμους και για πολλά άλλα. Αλλά το μνημόνιο, το «χτυπήσαμε» στην πράξη. Αλίμονο όμως στην πόλη και τους κατοίκους της, αν περιμέναμε να τελειώσει το μνημόνιο ή να ανατραπεί για να κάνουμε την δουλειά μας. Σκεφτείτε να κλείναμε τον δήμο γιατί είχαμε μνημόνιο. Ποιος θα είχε ωφεληθεί; Σίγουρα όχι οι πολίτες της Αθήνας.
10. Καθώς οι κυβερνητικοί συνασπισμοί συζητώνται πολύ τελευταίως, ποιον από τους σημερινούς αντιπάλους σας θεωρείτε τον "ιδανικό αντιδήμαρχο" δίπλα σας;
Γ.Κ.: Οι συγκλίσεις και οι συνεργασίες έχουν πάντα ενδιαφέρον για μένα. Γι΄ αυτό άλλωστε ζητήσαμε και ζητάμε την ευρύτερη κοινωνική και πολιτική στήριξη. Αυτό όμως προϋποθέτει και προγραμματικές συγκλίσεις, για να ξέρουν οι πολίτες ποιος εκπροσωπεί τι, και τι σχέδιο έχει για την πόλη, αν έχει.
11. Ποια θα είναι η αντιμετώπιση του δήμου απέναντι στις κοινωνικές ομάδες που θα “διεκδικήσουν” το κέντρο της πόλης μέσω διαδηλώσεων, ταραχών, κλπ;
Γ.Κ.: Όταν το 2011, έδωσα στη δημοσιότητα την πιο πλήρη και φιλελεύθερη συνάμα, νομοθετική πρόταση που έχει παρουσιασθεί για το καθεστώς των διαδηλώσεων, ελάχιστοι ήταν οι πολιτικοί, από όλο το πολιτικό φάσμα, που τόλμησαν να βγουν να την υποστηρίξουν. Με την πρόταση αυτή εφαρμόζεται η συνταγματική πρόβλεψη της αναλογικότητας για τις πολύ μικρές διαδηλώσεις, που λόγω και του κακού σχεδιασμού της αστυνομίας, νεκρώνουν επί ώρες την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή της Αθήνας. Το δικαίωμα στη διαμαρτυρία δεν επιτρέπεται να παρακωλύει υπέρμετρα άλλα, θεμελιώδη, δικαιώματα.
12. Η ιστορία της Διπλής Ανάπλασης και της Λεωφόρου Αλεξάνδρας βρίσκεται και πάλι στο προσκήνιο. Πώς θα σταθείτε απέναντι στον Παναθηναϊκό που εξακολουθεί να μην έχει αποφασίσει σχετικά; Ποια ομάδα υποστηρίζετε, αλήθεια;
Γ.Κ.: Δεν άργησε να φανεί ότι η στοχοποίηση του δήμου Αθηναίων στο ζήτημα του γηπέδου του ΠΑΟ όχι μόνο ήταν εντελώς εκτός πραγματικότητας αλλά είχε, ξεκάθαρα, και πολιτικά κίνητρα. Και μάλιστα ταπεινά. Δυστυχώς, κάποιοι φίλαθλοι της ομάδας προς στιγμήν παρασύρθηκαν αλλά πλέον όλοι έχουν καταλάβει. Η ¨Λεωφόρος¨ δεν κινδυνεύει από κανέναν. Πολύ περισσότερο από εμάς. Ο δήμος της Αθήνας στάθηκε δίπλα στον ΠΑΟ, όσο λίγοι, στο ζήτημα της επιστροφής του στην ιστορική έδρα του. Εκτός των προσωπικών μου φίλαθλων αισθημάτων, έχουμε θεσμική υποχρέωση, ως δήμος, να είμαστε δίπλα στην ομάδα της πόλης. Και πράγματι βρισκόμαστε στο πλάι της, προασπιζόμενοι παράλληλα, τα συμφέροντα όλων των Αθηναίων.
13. Ενδεχομένως να είστε ο πρώτος δήμαρχος που θα επικυρώσει, μέσω του ληξιαρχείου, σύμφωνο συμβίωσης για ομόφυλα ζευγάρια. Ποιες είναι οι σκέψεις σας;
Γ.Κ.: Από την περίοδο που ήμουν Συνήγορος του Πολίτη είχα σε όλους τους τόνους υποστηρίξει ότι πράγματα που έχουν λυθεί από την ίδια τη ζωή, πρέπει να τα υιοθετεί, χωρίς ηθικολογίες, και ο νομοθέτης. Θα χαρώ να επικυρώσω, αν το επιτρέψει η νομοθεσία, σύμφωνο συμβίωσης για κάθε ζευγάρι, που επιθυμεί να μοιραστεί τη ζωή του.
14. Υπάρχει ένα σημείο της πόλης στο οποίο αισθάνεστε οικειότητα και ασφάλεια, κάπου όπου επιστρέφετε συχνά;
Γ.Κ.: Ακόμη και όταν πρωτοεγκαταστάθηκα στο Δημαρχείο, τότε που η κατάσταση ήταν σαφώς πιο δύσκολη, συνήθιζα να λέω ότι στην Αθήνα δεν θα ανεχθώ να υπάρχει άβατο και το έκανα πράξη. Πήγαινα και πάω παντού. Πόσω μάλλον σήμερα που τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Νιώθω ασφάλεια και νομίζω ότι όλο και λιγότεροι επιμένουν στη δημιουργία φοβικών συνδρόμων για την πόλη. Η Αθήνα έχει ορισμένα δύσκολα σημεία, όπως τα έχει και κάθε μεγάλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα και μεγαλούπολη. Απολαμβάνω, λοιπόν, περισσότερο, την επαφή μου με τους εμπόρους και τους καταστηματάρχες, που σήμερα είναι πιο αισιόδοξοι. Όχι τόσο για την ανάκαμψη του τζίρου, αλλά γιατί είναι οι πρώτοι που αντιλαμβάνονται ότι το κοινωνικό κλίμα στην πόλη έχει σαφώς βελτιωθεί. Έχω ¨αδυναμία¨ στα ταβερνάκια πίσω από το Δημαρχείο, στα καφενεία του Κεραμεικού και του Μεταξουργείου, αλλά και σε εκείνα στο Παγκράτι, καθώς και στα νεανικά μαγαζιά που πλημμύρισαν το παλιό εμπορικό κέντρο, από το Σύνταγμα μέχρι το Μοναστηράκι. Θα σας συνιστούσα επίσης, ένα καφεδάκι στην πλατεία Βικτωρίας.
15. Ποιο έργο τέχνης - ταινία, τραγούδι, ποίημα, πίνακας ή γλυπτό - πιστεύετε ότι αντανακλά πιστά τη φυσιογνωμία της Αθήνας διαχρονικά;
Γ.Κ.: Το "Κυριακάτικο Ξύπνημα" του Μιχάλη Κακογιάννη.
16. Από ποιον Αθηναίο που δεν βρίσκεται πια στη ζωή θα ζητούσατε συμβουλές για τη σημερινή Αθήνα;
Γ.Κ.: Έτσι όπως μου το θέτετε δεν μπορώ να ξεχωρίσω έναν. Θα έλεγα ότι θα ήθελα να το συζητούσα με τον Τρίτση, τον Δημήτρη Μπέη, τον Έβερτ και τον Λέοντα Αυδή. Κυρίως όμως θα ήθελα να έχω την ευκαιρία να συμβουλευτώ την τριάδα των μεγάλων μας δημιουργικών αρχιτεκτόνων, Πικιώνη, Δοξιάδη, Χατζημιχάλη.
17. Μπορείτε να παραδεχθείτε δημοσίως κάποια αδυναμία σας; Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε ότι σε κάποια περίοδο της ζωής σας έχετε εγκλωβιστεί σε έναν εθισμό (π.χ. τσιγάρο);
Γ.Κ.: Αναμφισβήτητα στο τσιγάρο. Στη νικοτίνη δηλαδή. Είχα φτάσει τα τρία πακέτα την ημέρα. Κάπνιζα, ασυναίσθητα, ακόμη και στο φαγητό. Το έχω κόψει αρκετά χρόνια. Ίσως, τώρα που το σκέφτομαι πιο ψύχραιμα, από τότε που μπήκαν στη ζωή τη δική μου και της συζύγου μου, οι κόρες μας.
18. Πολλοί πιστεύουν ότι η πολιτική είναι ασυμβίβαστη με τον έρωτα γιατί εθίζει τον άνθρωπο σε γραφειοκρατικά θέματα εντελώς "αντι-ποιητικά". Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;
Γ.Κ.: Διαφωνώ ριζικά. Στη δική μου σκέψη είναι αλληλένδετα. Δεν υπάρχει πολιτική για μένα χωρίς συναισθηματική ωριμότητα. Τι διαχείριση να κάνεις αν δεν μπορείς να σκεφτείς τους ανθρώπους, την ζωή τους και τις ανάγκες τους.
19. Στην Ελλάδα συνηθίζεται οι πολιτικοί να πεθαίνουν “στην καρέκλα". Εσείς έχετε θέσει κάποιο όριο πέρα από το οποίο θα αποσυρθείτε;
Γ.Κ.: Να σας πω την αλήθεια δεν το έχω σκεφτεί. Βρίσκομαι λιγότερο από τριάμισι χρόνια σε πολιτική θέση. Πράγματι πιστεύω ότι πρέπει να υπάρξουν θεσμικά όρια που θα βοηθούν στην ανανέωση του πολιτικού προσωπικού. Αλλά ποτέ μου δεν είχα θερμή σχέση με τις «καρέκλες», έτσι όπως την εννοείτε.