Για το νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας, τη νέα «γραμμή 4» του ΜΕΤΡΟ και τα περιθώρια στενής συνεργασίας στα ζητήματα βιώσιμης μετακίνησης, συζήτησαν σήμερα σε συνάντηση εργασίας ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης και ο δήμαρχος Αθηναίων, κ. Γιώργος Καμίνης.
Ο κ. Χρυσοχοϊδης ενημέρωσε τον δήμαρχο Αθηναίων για το σχεδιασμό της νέας γραμμής, της «Γραμμής 4» του Μετρό, έργο που μετά την υλοποίησή του θα ανακουφίσει τους κατοίκους σε πολλές γειτονιές της Αθήνας, που σήμερα δεν έχουν πρόσβαση στο πιο δημοφιλές Μέσο Μαζικής Μεταφοράς.
Ο κ. Καμίνης χαρακτήρισε έργο πνοής για την Αθήνα τη νέα γραμμή του Μετρό και ενημέρωσε τον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων για τις πρωτοβουλίες του δήμου, που έχουν σχέση με τη βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη. Τόνισε δε, την ανάγκη συνεργασίας και συνεννόησης στη διαμόρφωση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη προκειμένου να αρθούν τα εμπόδια που δημιουργεί στην πρωτεύουσα η επικάλυψη αρμοδιοτήτων. Ο δήμαρχος Αθηναίων εξέφρασε τη χαρά και την ικανοποίησή του για τη θερμή διάθεση συνεργασίας εκ μέρους του κ. Χρυσοχοϊδη.
Οι κ.κ. Χρυσοχοϊδης και Καμίνης, οι οποίοι συμφώνησαν στη συγκρότηση ομάδας εργασίας που θα παρακολουθεί τα μεγάλα συγκοινωνιακά θέματα της πόλης της Αθήνας, αμέσως μετά παρακολούθησαν από κοινού το σχεδιασμό της νέας γραμμής, όπως παρουσιάστηκε από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό Α.Ε., κ. Χρήστο Τσίτουρα και προέβησαν σε δηλώσεις:
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΜΕΔΙ Μ.ΧΡΥΣΟΧΟΙΔΗ
«Η σημερινή πρόσκληση έχει αντικείμενο την παρουσίαση ενός έργου, που για μας έχει τεράστια σημασία. Είναι η νέα γραμμή 4 του Μετρό, που θα ξεκινά από το Γαλάτσι, ανεβαίνει μέχρι τα Ιλίσια και θα φθάσει μέσω Καισαριανής και Ζωγράφου έως το Γουδί.
Η νέα γραμμή διασχίζει την καρδιά της πόλης μικραίνοντας τις αποστάσεις από τη μία γειτονιά στην άλλη, από τον ένα δήμο στον άλλο, δίνοντας νόημα και ουσία σε αυτό που θέλουμε: μία καλύτερη ζωή στην πόλη. Μια πόλη που έτσι γίνεται πιο όμορφη. Μια Αθήνα που μπορεί και πρέπει να ξαναγίνει ο μαγνήτης, που έλκει όλον τον κόσμο, γιατί είναι ευχάριστο να ζεις και να δημιουργείς σε αυτήν.
Όπως γνωρίζετε το έργο, μέσα στη δίνη της κρίσης είχε ξεχαστεί. Γιατί; Γιατί απλά κανείς δεν πίστευε, ότι σε συνθήκες κρίσης ένα τέτοιο έργο μπορεί να υλοποιηθεί. Εξάλλου μέχρι το Δεκέμβριο του 2013 οι χρηματοδοτικοί και ανθρώπινοι πόροι ήταν συγκεντρωμένοι στα μεγάλα έργα των αυτοκινητόδρομων. Τα έργα αυτά, που ενώνουν την Ελλάδα ξεκίνησαν, προχωρούν, πήραν το δρόμο τους με μεγάλη ταχύτητα.
Οι αυτοκινητόδρομοι είναι στην περιφέρεια. Με την γραμμή 4 οι επενδύσεις έρχονται στην καρδιά της Αθήνας. Ανασύραμε το ξεχασμένο σχέδιο από τα συρτάρια του εφησυχασμού, της παραίτησης και της ηττοπάθειας. Μετά από μήνες συζητήσεων, διαπραγματεύσεων έχουμε εφικτή λύση και απόφαση. Θα κάνουμε τη γραμμή από το Γαλάτσι μέχρι το Γουδί, 12 χιλιόμετρα νέας υπόγειας γραμμής με 14 σταθμούς, εξυπηρετώντας καθημερινά συμπολίτες μας.
Κάνουμε έτσι πράξη αυτά που οφείλουμε να δημιουργήσουμε. Υποδομές χρήσιμες για όλους τους πολίτες. Υποδομές που μεγιστοποιούν τη δημόσια ωφέλεια. Υποδομές που εξυπηρετούν τον κόσμο, τον Αθηναίο, την Αθηναία, τη νεολαία, τους φοιτητές, τον εργαζόμενο και τον συνταξιούχο που κινούνται μες την πόλη, για να πάνε στα Δικαστήρια, στο Πανεπιστήμιο, στο Πολυτεχνείο, στα νοσοκομεία αλλά και στην αγορά. Υποδομές που γίνονται με οικονομία, τεχνικά άρτιες, με ποιότητα και φαντασία.
Με το έργο αυτό δίνουμε ανάσα στην καθημερινότητα, πνοή στην ζωή της πόλης, αλλά και οξυγόνο κυριολεκτικά στην ατμόσφαιρα, αφαιρώντας από τον αέρα που αναπνέουμε πάνω από 100 τόνους διοξειδίου του άνθρακα.
Η επένδυση αυτή είναι και ανάπτυξη: μελέτες, κατασκευές, δουλειές, μεροκάματα για να ζωντανέψει η οικονομία και να ξαναβρούν το χαμόγελό τους οι γειτονιές στην Αθήνα.
Θέλω να θυμίσω επίσης, ότι πριν λίγες βδομάδες με επιτυχία ξεκίνησε και η νέα πολιτική των Συγκοινωνιών Αθήνας , με μειωμένο εισιτήριο, με νέες δυνατότητες συνδυασμού των μεταφορικών μέσων για τον πολίτη στην Αθήνα. Θα ολοκληρωθεί σε δυο χρόνια με την τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, με ασύρματο διαδίκτυο παντού, οπότε ο πολίτης θα ξέρει με ακρίβεια, ψηφιακά, στο κινητό του, τις διαδρομές και τις ώρες διέλευσης.
Το μετρό, είναι η ραχοκοκαλιά αυτής της πολιτικής. Όλοι οι δρόμοι θα οδηγούν στο μετρό, τα τρόλεϊ, τα λεωφορεία. Είναι το πιο αξιόπιστο, παραγωγικό, οικολογικό μέσο που έχουμε. Χρειάζεται λοιπόν να το ενισχύσουμε. Πρόκειται στο σύνολό του για ένα τεράστιο έργο προϋπολογισμού 1.3 δις €.
Η υλοποίηση του έγινε εφικτή χάριν πρωτίστως της χρηματοδότησης που προτίθεται να παρέχει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων, η οποία ξέρει πια, ότι μπορεί να μας εμπιστεύεται και δηλώνει πρόθυμη να χρηματοδοτήσει ένα μεγάλο μέρος του έργου. Τα υπόλοιπα κεφάλαια θα δοθούν από τα κονδύλια του καινούργιου ΕΣΠΑ για την περίοδο έως 2014-2020 και βέβαια από εθνικούς πόρους.
Κυνηγάμε τον χαμένο χρόνο. Αυτά τα έργα θα μπορούσαν να έχουν γίνει 10 και 20 χρόνια πριν. Αντί όμως να εξαντλούμαστε στο να κοιτάμε πίσω, απαριθμώντας λάθη και παραλείψεις πεισμώνουμε και δουλεύουμε διπλά. Με την πείρα των λαθών μας και την περηφάνια των παθών μας. Το μέλλον το φτιάχνουμε με έργα, εδώ και τώρα.
Αλλάζουμε την πόλη μαζί με την τοπική αυτοδιοίκηση, γιατί σχεδιάζουμε και εφαρμόζουμε πολιτικές, όχι μέτρα αποσπασματικά και βραχύβια.
Θα συνεργασθούμε στενά με τους δημάρχους. Το έργο είναι και δικό τους. Τα έργα των σταθμών, οι διευθετήσεις των πλατειών, η τροποποίηση των δρομολογίων στην περίοδο της κατασκευής και τόσα άλλα. Μετρό χωρίς τοπική αυτοδιοίκηση δε νοείται. Αυτό που σας λέω δεν είναι ούτε εύκολο ούτε προφανές. Θέλει τόλμη πολιτική και κυρίως συναίσθηση κι ευθύνη. Προχωράμε σε αυτή την κατεύθυνση, γιατί πιστεύουμε, πως έτσι δεν φτιάχνουμε μόνο σήραγγες και βαγόνια. Θέλουμε και θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε ή να επινοήσουμε νέους τρόπους όλοι μαζί, εξουσίες, εκπρόσωποι, πολίτες να μάθουμε να συνεννοούμαστε, να συνεργαζόμαστε, να διαφωνούμε, να προχωράμε. Μαζί με το μετρό θέλουμε να φέρουμε και μια νέα κουλτούρα αλλαγής, που δεν γκρεμίζει αλλά χτίζει, που ξέρει να διευθετεί, να σέβεται τον άλλο, να ενώνει στο αποτέλεσμα αλλά να συναινεί και στη μέθοδο, στις διαδικασίες επίτευξης του .
Ευχαριστώ τους δημάρχους που δέχθηκαν να συμμετέχουν στη σημερινή παρουσίαση. Εγκαινιάζουμε τη συνεργασία μας. Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους συνεργάτες μου στην Αττικό Μετρό, οι οποίοι μεθοδικά, άοκνα και με υψηλή ποιότητα παράγουν μελετητικά και επιβλέπουν τα έργα του Μετρό στην Αθήνα.
Θέλω επίσης να συγχαρώ για μια ακόμη φορά τους συνεργάτες μου στον ΟΑΣΑ, την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ, οι οποίοι εφαρμόζουν αυτή τη νέα πολιτική με επιτυχία, εξυπηρετώντας καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, εφαρμόζοντας μια επιτυχημένη πολιτική σε συνεργασία με τους εργαζόμενους, οι οποίοι αποτελούν και τη ραχοκοκαλιά όλου αυτού του συστήματος των Συγκοινωνιών Αθηνών. Οι εργαζόμενοι συμμετέχουν με ζήλο, έχουν πιστέψει στην προσπάθεια αυτή, που βελτιώνει καθημερινά το συγκοινωνιακό έργο στην Αττική και το καθιστά περαιτέρω προσβάσιμο στους πολίτες. Για το λόγο αυτό έχουμε και μια σημαντική αύξηση των επιβατών και των εσόδων».
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΜΙΝΗ
«Κύριε Υπουργέ σας ευχαριστώ πρώτα απ’ όλα γιατί δείχνετε αυτό το πνεύμα συνεργασίας για ένα τόσο σημαντικό έργο, που θα επηρεάσει τα επόμενα χρόνια τη ζωή των κατοίκων της Αθήνας, αλλά όλοι το γνωρίζουμε ότι το μετρό είναι ένα μέσο συγκοινωνίας το οποίο έχει συγκεντρώσει την απόλυτη συμφωνία και επιδοκιμασία του συνόλου των πολιτών της Αθήνας και της Ελλάδας.
Είναι ένα από τα λίγα έργα, τα οποία έχει αγκαλιάσει ο ελληνικός λαός. Και η γραμμή αυτή η οποία έχει σχεδιαστεί και προχωρά πια η κατασκευή της, η υλοποίησή της, είναι μια γραμμή που καλύπτει, όποιος δει το χάρτη, ένα εμφανές κενό. Έρχεται ν’ ανακουφίσει γειτονιές της Αθήνας οι οποίες δεν εξυπηρετούνταν από το μετρό.
Το μετρό όπως είχε σχεδιαστεί σε πάρα πολλές περιπτώσεις όποιοι έχουν παρακολουθήσει τα πράγματα ξέρουν ότι όπως είχαν σχεδιαστεί οι στάσεις δε συγκέντρωσαν πάντοτε την ομοφωνία των πολιτών. Υπάρχουν κάποιες στάσεις του μετρό οι οποίες είναι ακόμη αμφιλεγόμενες κατά πόσο σχεδιάστηκαν, τότε, σωστά. Ευκαιρία είναι λοιπόν τώρα, με τη βοήθεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να διοργανώσουμε όλες εκείνες τις απαραίτητες διαδικασίες στις γειτονιές, προκειμένου να ενημερώσουμε τους ανθρώπους για το έργο το οποίο πρόκειται να εκτελεσθεί, ν’ ακούσουμε τις απόψεις τους, να λειάνουμε ενδεχόμενες διαφορές, ούτως ώστε να προχωρήσουν ακώλυτα, μέσα από διαδικασίες διαβούλευσης, όλες οι φάσεις εκείνες προκειμένου να έχουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα το μετρό στην πόλη μας.
Να σας πω γενικότερα: Το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας της πόλης είναι πρώτο στην ατζέντα όχι μόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά παγκοσμίως. Χτες επέστρεψα από μία επίσκεψη στη Μαδρίτη. Στη Μαδρίτη εγώ έχω ζήσει δυο χρόνια, την αγαπάω πάρα πολύ, από το ’84 μέχρι το ’86, για λόγους επιστημονικούς είχα ζήσει δυο χρόνια σ’ αυτή την πόλη.
Επέστρεψα μετά από 30 χρόνια και είδα μια πόλη, μια μητρόπολη ζωντανή, που προχωράει με ραγδαία βήματα προς το μέλλον, παρά την οικονομική κρίση που μαστίζει την Ισπανία. Σημειώνω ότι η ανεργία στην Ισπανία είναι παραπλήσια με τη δική μας. Σας πληροφορώ ότι αυτές τις μέρες ακριβώς συζητείται η επέκταση της πεζοδρόμησης στην πόλη σχεδόν σε όλο της το κέντρο. Μιλάμε για ένα τεράστιο κέντρο.
Τα πρώτα πιλοτικά βήματα έγιναν σε κάποιες γειτονιές και απέδωσαν. Είναι πάρα πολύ σημαντικό για την πόλη μας να ενισχύσουμε τη βιώσιμη κινητικότητα μέσα από τη σωστή και προγραμματισμένη πεζοδρόμηση. Εδώ έχουμε πάρα πολλά να πούμε με το Υπουργείο, όπως γενικά για τα θέματα της κινητικότητας στην πόλη, για τις συγκοινωνίες, για τα πεζοδρόμια. Για τη διαμόρφωση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη.
Γιατί ζούμε σε μια πόλη όπου ουσιαστικά αν δεν υπάρχει διάθεση συνεργασίας από τον εκάστοτε Υπουργό Μεταφορών, ο Δήμαρχος δυστυχώς, ντρέπομαι που το λέω, έχει ελάχιστες δυνατότητες παρέμβασης στα θέματα κίνησης στην πόλη. Σας πληροφορώ λοιπόν ότι η οδός Αθηνάς που περνά μπροστά από το Δημαρχείο, η εμβληματική αυτή οδός δεν υπάγεται στο Δήμο.
Κάναμε μια πρώτη συζήτηση με τον Υπουργό και είπαμε ότι όλα αυτά τα θέματα συναρμοδιοτήτων, όλο αυτό τον παραλογισμό που δεν αφορά μόνο την Αθήνα, αφορά και όμορους Δήμους και συνολικά τη χώρα, όλα αυτά θα κοιτάξουμε να τα απλουστεύσουμε. Οι δρόμοι που είναι μέσα στην Αθήνα, πρέπει να είναι στην αρμοδιότητα του Δήμου. Αυτό λέει η λογική.
Θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Χρυσοχοϊδη για τη διάθεση συνεργασίας που έδειξε. Να πω επίσης ότι εμείς βλέπουμε την Αθήνα ενταγμένη αρμονικά μέσα στο λεκανοπέδιο, οπότε και με τους όμορους Δήμους θα πρέπει να είμαστε σ’ έναν διαρκή διάλογο και σε μια διαρκή συνεργασία γιατί ζούμε σ’ ένα λεκανοπέδιο το οποίο όχι μόνο έχει οικοδομικά ουσιαστικά ενοποιηθεί, αποτελεί μια ενότητα οικοδομική, πολεοδομική, ενότητα στις υποδομές, μια ενότητα στα θέματα της προστασίας του περιβάλλοντος, στα θέματα ακόμη της ασφάλειας.
Γι’ αυτό, όσο δεν υπάρχει μια μητροπολιτική πραγματική Διοίκηση στο λεκανοπέδιο, γίνεται ακόμη πιο επιτακτική η συνεργασία τόσο μεταξύ των Δήμων και του Υπουργείου όσο και των Δήμων μεταξύ τους. Επομένως χαιρετίζουμε το μετρό. Ο Δήμος Αθηναίων θα βοηθήσει σε όλα τα ζητήματα που τον αφορούν και ειδικά στη διαβούλευση με τους κατοίκους, ούτως ώστε να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε την ακώλυτη περάτωση του έργου.
Σας ευχαριστώ πολύ».