Δημιουργήθηκαν δύο σενάρια παρεμβάσεων για το Δήμο της Αθήνας. Το πρώτο σενάριο έχει ως στόχο να προαχθεί η βιώσιμη κινητικότητα σε όλη την έκταση του Δήμου χωρίς να επέλθουν ριζικές αλλαγές στην καθημερινότητα των κατοίκων. Κάπως περισσότερο αποτελεσματική θα είναι η συμβολή του ριζοσπαστικού σεναρίου στην αλλαγή της εικόνας της πόλης. Η υλοποίηση του ριζοσπαστικού σεναρίου προϋποθέτει μία κοινωνία έτοιμη να δεχτεί μεγάλες αλλαγές στην καθημερινότητά της προκειμένου η πόλη να αποκτήσει μία ριζικά διαφορετική εικόνα και να πάρει μια θέση στην πρώτη γραμμή του μετώπου μαζί με τις πιο υπεύθυνες πόλεις της Ευρώπης που δίνουν μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.

 

Κατευθύνσεις Μέτρων Ήπιο Σενάριο Ριζοσπαστικό Σενάριο
Προστασία Ιστορικού Κέντρου. Απαγορεύεται η διέλευση και η στάθμευση οχημάτων πλην  ταξί, λεωφορείων και μικρών οχημάτων τροφοδοσίας. Εξαιρούνται μη διαμπερείς διαδρομές πρόσβασης προς δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης. Η περιοχή προστασίας περιλαμβάνει τις ιστορικές περιοχές: Ψυρρή, Πλάκα, Μακρυγιάννη, Φιλοπάππου, Ασύρματος, Θησείο και προβλέπει τη διακοπή της κυκλοφορίας ΙΧ μεταξύ εμπορικού τριγώνου και  Πλάκας τη δημιουργία μίας ενιαίας πεζοδρομημένης περιοχής και την επέκταση του πεζοδρομημένου αρχαιολογικού άξονα μέχρι το Παναθηναϊκό Στάδιο (εικόνα 1) Η περιοχή προστασίας επεκτείνεται και περιλαμβάνει το λεγόμενο Πνευματικό Τρίγωνο μεταξύ των οδών Βασιλίσσης Σοφίας και Βασιλέως Κωνσταντίνου, το Γεράνι, ολόκληρο το εμπορικό τρίγωνο, το Μοναστηράκι ενώ διακόπτεται η κυκλοφορία ΙΧ μεταξύ Ζαππείου  και Πλάκας, ώστε να σχηματιστεί μία ενιαία πεζοδρομημένη περιοχή που να ενώνει τους περισσότερους πολιτιστικούς πόλους της Αθήνας (εικόνα 2).
Ανάπλαση ιστορικών αξόνων (Πανεπιστημίου, Βασιλίσσης Αμαλίας, Συγγρού, Πειραιώς, Αθηνάς, Ερμού, Σόλωνος, Σταδίου). Μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας, διαπλάτυνση πεζοδρομίων, δημιουργία υποδομών ποδηλάτου. Πεζοδρόμησεις ορισμένων ιστορικών αξόνων  με διέλευση ποδηλάτων, λεωφορείων, ταξί, τραμ και ΙΧ για πρόσβαση προς δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης + ανάπλαση λοιπών αρτηριών.
Μείωση ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα Στις τοπικές οδούς Σε όλη την περιοχή του δακτυλίου πλην των κύριων αρτηριών και συλλεκτηρίων που εξυπηρετούν διαμπερείς κινήσεις.
Δημιουργία θυλάκων -ενοτήτων (Superblocks) στις γειτονιές για την προστασία από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία και την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων εν γένει Δημιουργία θυλάκων – ενοτήτων σε περιοχές του δήμου με μεγάλη πυκνότητα πεζών (εικόνα 1) Ένταξη όλων των τοπικών οδών στις πυκνοδομημένες γειτονιές σε όλη την έκταση του Δήμου σε θύλακες – ενότητες ήπιας κυκλοφορίας (εικόνα 2)
Κίνητρα για τη χρήση εναλλακτικών του αυτοκινήτου μέσων μεταφοράς Επέκταση ελεγχόμενης στάθμευσης, κίνητρα χρήσης συλλογικών μέσων μεταφοράς, βελτίωση πρόσβασης προς τις στάσεις Δωρεάν χρήση συλλογικών μέσων μεταφοράς (επιμερισμός του κόστους χρήσης τους σε όλους τους κατοίκους), επέκταση ελεγχόμενης στάθμευσης σε όλες τις πυκνοδομημένες περιοχές γύρω από το κέντρο της πόλης
Βελτίωση υποδομών συλλογικών μέσων μεταφοράς Αύξηση συχνοτήτων μέσων σταθερής τροχιάς, απελευθέρωση λεωφορειολωρίδων, επέκταση γραμμής τραμ έως το Μουσείο, ανανέωση στόλου λεωφορείων Μεγαλύτερη αύξηση συχνοτήτων, δημιουργία διαχωρισμένων λεωφορειολωρίδων, επέκταση τραμ έως Άνω Πατήσια, μεγαλύτερης έκτασης  ανανέωση στόλου λεωφορείων
Κοινής χρήσης αυτοκίνητα / κοινής χρήσης  ποδήλατα Προβλέπεται δημιουργία σταθμών κοινόχρηστων αυτοκινήτων και ποδηλάτων Προβλέπεται δημιουργία δικτύου μεγαλύτερων σταθμών κοινόχρηστων αυτοκινήτων και ποδηλάτων
Κατασκευή ποδηλατόδρομων Δημιουργούνται ασφαλείς διαδρομές για ποδήλατο που ενώνουν το κέντρο της πόλης με βασικές περιοχές κατοικίας  (εικόνα 3). Προτείνονται περισσότερα χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων, ώστε όλες οι γειτονιές της πόλης να εξυπηρετούνται από ένα ποδηλατόδρομο (εικόνα 4).
Ηλεκτροκίνηση Προβλέπεται δημιουργία σταθμών φόρτισης Προβλέπεται πυκνό δίκτυο σταθμών φόρτισης
Δημιουργία αξόνων πολιτισμού Σύνδεση Ακαδημίας Πλάτωνος – Λυκείου Αριστοτέλη, σύνδεση Ζαππείου με λοιπούς πολιτιστικούς πόλους με πεζοδρόμηση Ηρώδου Αττικού Όπως στο ήπιο σενάριο με πλήρη πεζοδρόμηση και της Ηρώδου Αττικού και της Ρηγίλλης και όλων των καθέτων τοπικών οδών του Πνευματικού Τριγώνου.

Χάρτης 1 – Ήπιο σενάριο- Γραφική απεικόνιση του σεναρίου αναφορικά με την κεντρική περιοχή
Χάρτης 1 – Ήπιο σενάριο- Γραφική απεικόνιση του σεναρίου αναφορικά με την κεντρική περιοχή

Υπόμνημα Χάρτη 1
Υπόμνημα Χάρτη 1

Χάρτη 2 – Ριζοσπαστικό σενάριο- Γραφική απεικόνιση του σεναρίου αναφορικά με την κεντρική περιοχή
Χάρτης 2 – Ριζοσπαστικό σενάριο- Γραφική απεικόνιση του σεναρίου αναφορικά με την κεντρική περιοχή

Υπόμνημα Χάρτη 2
Υπόμνημα Χάρτη 2

 

Χάρτης 3 – Δίκτυο ποδηλάτου στο ήπιο σενάριο
Χάρτης 3 – Δίκτυο ποδηλάτου στο ήπιο σενάριο

Χάρτης 4 – Δίκτυο ποδηλάτου στο ριζοσπαστικό σενάριο
Χάρτης 4 – Δίκτυο ποδηλάτου στο ριζοσπαστικό σενάριο

 

Παρακάτω περιγράφονται τα αποτελέσματα της υλοποίησης κάθε σεναρίου:

 

Αποτελέσματα Ήπιο Σενάριο Ριζοσπαστικό Σενάριο
Μείωση μετακινήσεων με ΙΧ. Προβλέπεται το μερίδιο του αυτοκινήτου στις μετακινήσεις να μειωθεί από 30 % σε 27 %, προβλέπεται δηλαδή μείωση 10 % στη χρήση του αυτοκινήτου. Προβλέπεται το μερίδιο του αυτοκινήτου στις μετακινήσεις να μειωθεί από 30 % σε 23 %, προβλέπεται δηλαδή μείωση 23 % στη χρήση του αυτοκινήτου
Βελτίωση της εικόνας της πόλης Καθώς η μείωση του φόρτου κυκλοφορίας είναι σχετικά μικρή, αναλόγως μικρή θα είναι η επίδραση του σεναρίου στην εικόνα της πόλης. Σημαντική θετική επίδραση στην εικόνα της πόλης, καθώς η μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου είναι αρκετά μεγάλη.
Βελτίωση της ποιότητας του αέρα Η μείωση στις εκπομπές CO2 από την κυκλοφορία, που επιτυγχάνεται με το ήπιο σενάριο είναι αρκετά μεγάλη 22 %, ανάλογη είναι η μείωση των υπόλοιπων ρύπων. Η σημαντική βελτίωση της ποιότητας του αέρα παρ’ όλη τη μικρή μείωση της κυκλοφορίας οφείλεται στη βελτίωση της τεχνολογίας των οχημάτων. Η μείωση στις εκπομπές CO2 από την κυκλοφορία είναι μεγαλύτερη (25 %). Μεγαλύτερη είναι και η μείωση στους υπόλοιπους ρύπους. Η μεγαλύτερη συμβολή του ριζοσπαστικού σεναρίου είναι αρκετά σημαντική για την επίτευξη των υψηλών στόχων που έχουν τεθεί διεθνώς για την αποτροπή της κλιματικής απορρύθμισης.
Αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου Αναμένεται σημαντική αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου, πιο συγκεκριμένα το 9 % των μετακινήσεων αναμένεται να γίνεται με ποδήλατο. Στο ριζοσπαστικό σενάριο η Αθήνα θα γίνει πόλη του ποδηλάτου, αφού με μοντέλο υπολογίστηκε ότι περίπου το 14 % των μετακινήσεων θα γίνεται με ποδήλατο.
Κόστος μετακίνησης / στάθμευσης Το ήπιο σενάριο δεν επεμβαίνει σημαντικά στο κόστος μετακίνησης. Αναμένεται μικρή αύξηση του κόστους στάθμευσης του αυτοκινήτου λόγω της μείωσης των διατιθέμενων δωρεάν θέσεων στάθμευσης παρά την οδό.   Δωρεάν χρήση συλλογικών μέσων μεταφοράς (επιμερισμός του κόστους χρήσης τους σε όλους τους κατοίκους), μεγαλύτερη αύξηση του κόστους στάθμευσης του αυτοκινήτου λόγω της μεγαλύτερης μείωσης των διατιθέμενων δωρεάν θέσεων στάθμευσης.
Ταχύτητα μετακίνησης Θα υπάρξει μικρή μείωση της ταχύτητας κίνησης των οχημάτων, αλλά αύξηση της ταχύτητα κίνησης με μέσα συλλογικής μεταφοράς. Η μέση ταχύτητα μετακίνησης θα αυξηθεί σημαντικά εξαιτίας της χρήσης του ποδηλάτου. Θα υπάρξει μικρή μείωση της ταχύτητας κίνησης των οχημάτων, αλλά αύξηση της ταχύτητας κίνησης με μέσα συλλογικής μεταφοράς. Η μέση ταχύτητα θα αυξηθεί περισσότερο εξαιτίας της ευρύτερης χρήσης του ποδηλάτου.
Ανάδειξη της ιστορίας / ταυτότητας της πόλης Θα συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση α) η δημιουργία πολιτιστικών διαδρομών κατά μήκος πεζοδρομημένων αξόνων, β)η απελευθέρωση του ιστορικού κέντρου από το αυτοκίνητο και γ) Η ανάπλαση ιστορικών αξόνων Θα συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση: α) η δημιουργία μίας εκτεταμένης περιοχής χωρίς την παρουσία αυτοκινήτων που θα ενοποιεί τους σημαντικότερους πολιτιστικούς πόλους του δήμου, β) η αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών της Αθήνας μέσω της επέκτασης του τραμ στα Άνω Πατήσια και της ανάπλασης πολιτιστικών αξόνων και γ) μέσω της πεζοδρόμησης ιστορικών αξόνων
Επίδραση σε καθημερινές συνήθειες Το ήπιο σενάριο έχει επιπτώσεις στην κίνηση και στάθμευση των οχημάτων ιδίως στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Κυρίως, όμως, οι θετικές επιδράσεις εστιάζονται στη βελτίωση της σωματικής και ψυχικής υγείας των κατοίκων που η αύξηση των χώρων για την παραμονή και κίνηση των ανθρώπων συνεπάγεται. Το ριζοσπαστικό σενάριο έχει σαφώς μεγαλύτερες επιπτώσεις στην κίνηση και στάθμευση των οχημάτων σχεδόν σε όλη την έκταση του δήμου, ενώ αφιερώνεται ο μέγιστος δυνατός χώρος στη στάση και κίνηση των πεζών με θετικές επιδράσεις στη βελτίωση της σωματικής και ψυχικής υγείας των κατοίκων.
Κόστος υλοποίησης Το κόστος υλοποίησης του ήπιου σεναρίου είναι σημαντικά χαμηλότερο από το ριζοσπαστικό Το κόστος υλοποίησης του ριζοσπαστικού σεναρίου είναι σημαντικά υψηλότερο.
Χρόνος υλοποίησης Και τα δύο σενάρια απαιτούν τον ίδιο χρόνο για την υλοποίησή τους. Και τα δύο σενάρια απαιτούν τον ίδιο χρόνο για την υλοποίησή τους.

 

 

Όροι Χρήσης

Κάθε επισκέπτης ή χρήστης του ιστότοπου "cityofathens.gr" οφείλει, πριν από την επίσκεψη ή τη χρήση των σελίδων, να διαβάσει και να μελετήσει προσεκτικά τους όρους χρήσης.

Περισσότερα

Επικοινωνία

Δημαρχιακό Μέγαρο
Αθηνάς 63, Πλατεία Εθνικής Αντίστασης (Κοτζιά), Τ.Κ. 10552

Δημαρχείο
Λιοσίων 22, Τ.Κ. 10438
Τηλ. 1595 (χρέωση ανάλογα με την τιμολογιακή πολιτική του παρόχου σας)
Τηλ.  
210 5287800

Περισσότερα

Σύνδεσμοι

Αρχείο με χρήσιμους συνδέσμους σε φορείς του δήμου Αθηναίων και της πολιτείας.



Περισσότερα

Χάρτης Ιστότοπου

  Ροές RSS

Προστασία Προσωπικών Δεδομένων


Χάρτης Ιστού
Η κατασκευή του Ιστοτόπου έγινε με απόφαση Δημάρχου, από ομάδα εργασίας εργαζομένων στον Δήμο Αθηναίων και την Δημοτική Επιχείρηση ΔΑΕΜ χωρίς επιπλέον αμοιβή και κόστος, κάνοντας χρήση ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού.