Μεθοδολογική προσέγγιση

Το προσχέδιο μέτρων που παρουσιάζεται στα παρακάτω κεφάλαια διαμορφώθηκε αφού έγινε πρώτα η συσχέτιση προτεραιοτήτων, στόχων, κατηγορίας μέτρων και συγκεκριμένων μέτρων που μπορούν να εφαρμοστούν στην περίπτωση του Δήμου. Επίσης, έλαβε υπ’ όψη τα μέτρα που έχουν προκύψει από τα ερωτηματολόγια με φορείς και πολίτες και από τις διαβουλεύσεις, καθώς και τα προγραμματισμένα μέτρα που έχει ήδη δρομολογήσει ο Δήμος Αθηναίων.

Μέτρα που έχουν προταθεί μέσω των συμμετοχικών διαδικασιών

Κατά τη 2η Φάση της Διαβούλευσης τέθηκαν ενώπιον των πολιτών δύο σενάρια παρεμβάσεων: ένα ριζοσπαστικό και ένα ήπιο και κλήθηκαν οι πολίτες να επιλέξουν. Επισημάνθηκε ότι το ριζοσπαστικό σενάριο θα προκαλούσε μεγάλες αλλαγές στην καθημερινότητά τους, ωστόσο συγκρινόμενο με το ήπιο θα ήταν πιο αποτελεσματικό στην επίτευξη περιβαλλοντικών και κοινωνικών στόχων.

Οι δύο προτάσεις σχεδόν ισοψήφισαν μεταξύ των πολιτών με μικρή υπεροχή του ήπιου σεναρίου, ενώ αντίθετα οι φορείς στην πλειονότητά τους ήταν επιφυλακτικοί απέναντι στο ριζοσπαστικό σενάριο. Οι εκπρόσωποι των φορέων εκπροσωπώντας ένα ευρύτερο φάσμα της κοινωνίας είναι λογικό να μην επιθυμούν να επηρεάσουν αποφάσεις προς την κατεύθυνση ραγδαίων αλλαγών, καθώς η ισχύουσα νομοθεσία είναι σύνθετη, γεγονός το οποίο τους καθιστά επιφυλακτικούς για το αν θα μπορέσει να υλοποιηθεί το ριζοσπαστικό σενάριο μέσα στον χρονικό ορίζοντα του εκπονούμενου ΣΒΑΚ.

Αποφασίστηκε με βάση την παραπάνω ανάλυση να προταθεί μία δέσμη μέτρων που θα στηρίζεται στο ήπιο σενάριο, εμπλουτισμένη ωστόσο με κάποια μέτρα που ανήκουν στο «ριζοσπαστικό» σενάριο, που θα προκαλέσουν δηλαδή κάποιες σημαντικότερες αλλαγές, ώστε να αποτυπωθεί και η άποψη της μερίδας πολιτών που επιθυμεί σημαντικές αλλαγές από το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Από τους φορείς προτάθηκαν συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία αξιολογήθηκαν ως προς τη δυνατότητα ένταξής τους στο ΣΒΑΚ. Αξιοσημείωτες είναι οι παρακάτω προτάσεις:

  1. Η πρόταση για μετατροπή του πρώτου και τελευταίου βαγονιού των συρμών των μέσων σταθερής τροχιάς σε σκευοφόρο για απεριόριστη είσοδο ποδηλάτων, πρόταση του κ. Μιλτιάδη Καυκαλέτου, προέδρου της ΠΕΕΙΣΣΑ (Πανελλήνια Ένωση Επιχειρηματιών Ιδιοκτητών Στεγασμένων Σταθμών Αυτοκινήτων)
  2. Η πρόταση για δημιουργία «πράσινων διαδρομών» στην πόλη για την ενίσχυση του πρασίνου της κ. Καλλιόπης Παπαδάκη από τη Γενική Γραμματεία Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υ.Π.ΕΝ. (Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας).
  3. Η παρέμβαση του κ. Γιάννη Κέντζη, συμβούλου διοίκησης ΟΣΥ, που τόνισε την ανάγκη τα λεωφορεία να έχουν καλύτερες συχνότητες και μεγαλύτερες ταχύτητες, ώστε να είναι πραγματικά ανταγωνιστικά του ΙΧ.
  4. Η πρόταση του κ. Χαράλαμπου Γερώνυμου, προέδρου της Εθνικής Ομοσπονδίας Κινητικά Αναπήρων που πρότεινε οι ανάπηροι να μπορούν να εισέρχονται με τα αυτοκίντητά τους στην περιοχή που θα χαρακτηριστεί ως περιορισμένης πρόσβασης ΙΧ στο ιστορικό κέντρο.
  5. Η πρόταση του κ. Ευάγγελου Κυρίτση από το Γραφείο Περιβαλλοντικής Διαχείρισης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών για δημιουργία διαδρομής από τον Κεραμεικό που να διέρχεται από τον χώρο του campus και να καταλήγει στην Ακαδημία Πλάτωνος. Μέσα από αυτή να μπορεί κάποιος να επισκέπτεται και τα ενδιαφέροντα σημεία εντός του Πανεπιστημίου, όπως το Γεωργικό Μουσείο, αλλά και να απολαμβάνει τους χώρους πρασίνου του Γεωπονικού. Επιπλέον πρότεινε να δημιουργηθούν κατά μήκος της Ιεράς Οδού χώροι για την αναβαθμισμένη κίνηση πεζών και ποδηλατών από τους κοντινούς σταθμούς μετρό (Ελαιώνας, Κεραμεικός) προς το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο ή/ και δημιουργία νέου σταθμού μετρό στην Ιερά Οδό στο ύψος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου.
  6. Η πρόταση για ενίσχυση της αστυνόμευσης, δημιουργίας θέσεων στάθμευσης, εκσυγχρονισμού του στόλου των λεωφορείων, αύξηση της συχνότητάς τους, αύξηση της κάλυψής τους μέσω δημιουργίας νέων δημοτικών γραμμών σε απομακρυσμένες από τους οδικούς άξονες περιοχές και ενίσχυση της υγεινής εντός τους του Διονυσίου Αδαμόπουλου, προέδρου της 5ης Δημοτικής Κοινότητας του δήμου.
  7. Η πρόταση για ευέλικτες λεωφορειακές γραμμές που θα λειτουργούν ανάλογα με τη ζήτηση (on demand), για δημοτικές λεωφορειακές γραμμές και για δημιουργία υποδομής κοινόχρηστων ποδηλάτων, κοινόχρηστων αυτοκινήτων (car sharing) και κοινών διαδρομών (car pooling) της εκπροσώπου του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) Μάρλεν Μιχάλη.
  8. Η πρόταση για δυνατότητα πρόσβαση με ΙΧ των ιδιοκτητών ξενοδοχείων στις ξενοδοχειακές μονάδες εντός της προστατευόμενης περιοχής και διαμόρφωση ενός νέου αποτελεσματικού, οργανωμένου και βιώσιμου πλαισίου ροών και στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων (π.χ. σημεία επιβίβασης / αποβίβασης επισκεπτών / τουριστών στο κέντρο της Αθήνας) της Καρανάσιου Ζούλοβιτς, εκπροσώπου της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ)

Όπως προαναφέρθηκε από την επεξεργασία της τοποθέτησης των πολιτών στην ηλεκτρονική φόρμα, προέκυψαν και οι παρακάτω προτάσεις-μέτρα:

  • Αύξηση συχνότητας δρομολογίων των συλλογικών μέσων μεταφοράς, ανανέωση – αύξηση του στόλου οχημάτων (λεωφορεία , τρόλεϊ), επέκταση ωραρίου λειτουργίας τους
  • Δημιουργία δωρεάν χώρων μετεπιβίβασης από το αυτοκίνητο στα συλλογικά μέσα μεταφοράς (park and ride).
  • Διαπλάτυνση των υφιστάμενων ανεπαρκών πεζοδρομίων και αντιμετώπιση των αυθαίρετων φυτεύσεων επί των πεζοδρομίων
  • Δημιουργία ευρύχωρων υποδομών για ποδήλατο ακόμα και στους μεγάλους οδικούς άξονες, κυκλοφοριακή αγωγή
  • Διάθεση στόλου κοινόχρηστων ποδηλάτων χωρίς σταθμό (dockless)
  • Διαμόρφωση νέων δημοτικών χώρων στάθμευσης
  • Υπογειοποίηση της Λ. Αλεξάνδρας και ανάπλαση της περιοχής
  • Κίνηση των ποδηλάτων στους λεωφορειόδρομους
  • Προστασία στο παραδοσιακό εμπόριο και τις υπάρχουσες χρήσεις και αξίες της γης
  • Προστασία του τοπικού οδικού δικτύου κοντά στις περιοχές παρέμβασης (π.χ. Κολωνάκι)
  • Πεζοδρόμηση της οδού Σταδίου
  • Προώθηση της ηλεκτροκίνησης και αντικατάσταση στόλου θερμικών λεωφορείων σε ηλεκτροκίνητα
  • Ενίσχυση της αστυνόμευσης

Διευρυμένος κατάλογος μέτρων

Με βάση τα αποτελέσματα της δεύτερης διαβούλευσης συντάχθηκε ένας κατάλογος προτεινόμενων μέτρων που εισήχθη προς συζήτηση:

 

Στόχος Περιγραφή/ Αιτιολόγηση Μέτρου Περιοχή Παρέμβασης  
 
Προτεραιότητα 1: Εξασφάλιση ασφαλούς και άνετης μετακίνησης πεζή, με ιδιαίτερη έμφαση στην κάλυψη των αναγκών των ευάλωτων κατηγοριών μετακινούμενων και των ατόμων με προβλήματα κινητικότητας  
1.1 Εξασφάλιση βαδισιμότητας και προσβασιμό-τητας ΑΜΕΑ στις τοπικές οδούς της πόλης Χαρακτηρισμός όσων από τους τοπικούς δρόμους δεν έχουν πεζοδρόμια πλάτους τουλάχιστον 1,5 μέτρου ως οδών ήπιας κυκλοφορίας και συνύπαρξης πεζών – οχημάτων με όριο ταχύτητας 20 χλμ./ώρα ή χαρακτηρισμός τους ως πεζόδρομων. Με τον τρόπο αυτό δημιουργούνται συνθήκες ασφαλούς μετακίνησης για πεζούς και ΑΜΕΑ χωρίς απαγορευτικό κόστος Αφορά το τοπικό οδικό δίκτυο  
1.2 Εξασφάλιση βαδισιμότητας και προσβασιμό-τητας ΑΜΕΑ στους κοινόχρηστους χώρους της πόλης Αναβάθμιση των κοινόχρηστων χώρων (συντήρηση – ανακατασκευή ) για τη διασφάλιση πρόσβασης στα «εμποδιζόμενα άτομα» και την διέλευση/παραμονή τους σε ένα περιβάλλον περισσότερο ασφαλές και περισσότερο φιλικό. Είναι ένα μέτρο που είναι απαραίτητο για την εξασφάλιση ελευθερίας μετακίνησης σε ανθρώπους με κινητικά προβλήματα, αλλά και στους γονείς με καρότσια. Αφορά τους κοινόχρηστους χώρους της πόλης  
1.3 Ανάπτυξη δράσεων πληροφόρησης και ευαισθητοποί-ησης κατοίκων και επισκεπτών Ανάπτυξη ενός συστήματος πινακίδων, που θα καλύπτει όλα τα επιθυμητά σημεία ενδιαφέροντος, για την ολοκληρωμένη παροχή πληροφόρησης, σε συνδυασμό με την παροχή ασφαλών και αξιόπιστων οδηγιών προς τους μετακινούμενους που το χρησιμοποιούν για την επιτευξη της : (α) Ανάδειξης του πολιτιστικού, ιστορικού, θρησκευτικού και τουριστικού προϊόντος της πόλης, (β) αύξησης της ελκυστικότητας και προσπελασιμότητας της και (γ) προώθησης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσα από την ενθάρρυνση και υποστήριξη της πεζής μετακίνησης και της μετακίνησης με ποδήλατο Σε όλη την έκταση της πόλης  
Προτεραιότητα 2: Βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης από τα Μέσα Συλλογικής Μεταφοράς (ΜΣΜ)  
2.1 Κίνητρα για τη χρήση συλλογικών μέσων μεταφοράς Σύνδεση της κατοχής κάρτας απεριόριστων διαδρομών συλλογικών μέσων μεταφορών με εκπτώσεις στο κόστος ενοικίασης κοινής χρήσης ποδηλάτων. Το μέτρο αυτό θα αυξήσει την ελκυστικότητα των συλλογικών μέσων μεταφορών, καθώς θα αυξήσει την εμβέλειά τους εξασφαλίζοντας στο χρήστη άνεση μετακίνησης μέχρι τον τελικό του προορισμό (μετακίνηση πόρτα με πόρτα). Μεταφορικό δίκτυο αρμοδιότητας ΟΑΣΑ  
2.2 Info Kiosks Διάχυση πληροφορίας για τους τρόπους μετακίνησης στην πόλη, ενημέρωση για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις και τα αξιοθέατα. Είναι απαραίτητη η πληροφόρηση για το δίκτυο συλλογικών μεταφορών και τις δυνατότητες πρόσβασης προς σημεία ενδιαφέροντος που προσφέρουν προκειμένου να βελτιωθεί η εμπειρία του πελάτη – χρήστη τους. Σε προκαθορισμένα κεντρικά σημεία (Σύνταγμα, Μουσείο Ακρόπολης, Πλάκα)  
2.3 Βελτίωση παρεχόμενης εξυπηρέτησης από τα συλλογικά μέσα μεταφοράς (ΣΜΜ). Αύξηση συχνότητας/ πύκνωση δρομολογίων μέσων σταθερής ιροχιάς (ΜΣΤ) (προαστιακός, μετρό, τραμ), Επέκταση ωραρίου Συχνότητα ανά 3 λεπτά τις ώρες αιχμής στο μετρό, 10 λεπτά στο τραμ, ανά 20 λεπτά προαστιακός στον άξονα Αθήνα – ΣΚΑ, Κατάργηση γραμμών που καλύπτονται από μέσα σταθερής τροχιάς, δημιουργία τροφοδοτικών γραμμών (αναδιοργάνωση γραμμών ΟΑΣΑ). Με τον τρόπο αυτό μπορεί να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση που προσφέρει ο ΟΑΣΑ χωρίς κόστος για τον Οργανισμό. Μεταφορικό δίκτυο αρμοδιότητας ΟΑΣΑ  
2.4 Βελτίωση αξιοπιστίας συλλογικών μέσων μεταφοράς Επέκταση στάσεων τηλεματικής, αναγγελία καθυστερήσεων, αστυνόμευση λεωφορειολωρίδων. Η πληροφόρηση και η αξιοπιστία για το χρόνο έλευσης του οχήματος αποτελεί σημαντικό ποιοτικό στοιχείο της μετακίνησης με ΣΜΜ. Αρμοδιότητας ΟΑΣΑ, τροχαίας, δημοτικής αστυνομίας  
2.5 Επέκταση μέσων σταθερής τροχιάς (ΜΣΤ) σε συνδυασμό με αναπλάσεις Επέκταση της γραμμής τραμ έως τα Άνω Πατήσια. Ανάπτυξη κλάδου ΜΣΤ για Κέντρο Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου. Κατασκευή και λειτουργία Τμήματος Α’ της Γραμμής 4 του Μετρό. Η παροχή εναλλακτικών του ΙΧ δυνατοτήτων γρήγορης και ποιοτικής πρόσβασης προς το κέντρο της Αθήνας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την απελευθέρωση του κέντρου της πόλης από το ΙΧ. Οδός Πανεπιστημίου – Οδός Πατησίων – Οδός Συγγρού – Άξονας Γραμμής 4 μετρό  
2.6 Απόδοση μέρους του κόστους στους ιδιοκτήτες ΙΧ για την ανάπτυξη και λειτουργία της δημόσιας συγκοινωνίας. Επέκταση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, επιβολή τέλους στάθμευσης σε μεγάλες επιχειρήσεις χωρίς συμφωνία με τον ΟΑΣΑ για μαζική αγορά καρτών απεριορίστων διαδρομών, ανάπτυξη αστικών διοδίων. Διεθνώς έχει διαπιστωθεί ότι η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών από τα συλλογικά μέσα μεταφοράς προϋποθέτει χρηματοδότηση για την κατασκευή των υποδομών, αλλά και τη λειτουργία του συστήματος. Απαιτεί κρατική νομοθετική παρέμβαση  
2.7 Ενίσχυση συλλογικών τρόπων μετακίνηση προς την εργασία (car pooling) Φορολογικά κίνητρα σε μεγάλες επιχειρήσεις που ενθαρρύνουν τη συλλογική μετακίνηση των εργαζομένων τους προς την εργασία. Η χρήση κοινού αυτοκινήτου για κοινές διαδρομές των εργαζομένων σε μεγάλο αριθμό μεγάλων επιχειρήσεων μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στη μείωση των αυτοκινήτων στους δρόμους Απαιτεί κρατική νομοθετική παρέμβαση  
Προτεραιότητα 3: Βελτίωση υφισταμένων και αύξηση των ελεύθερων χώρων και των χώρων πρασίνου  
3.1 Ανάπλαση πλατείας Αγίου Γεωργίου Πλήρης ανάπλαση της πλατείας με βιοκλιματικό σχεδιασμό και πεζοδρόμηση οδών πέριξ της πλατείας. Η απομάκρυνση της κυκλοφορίας, η διεύρυνση των πλατειών και η ένωσή τους με τις περιμετρικά αναπτυσσόμενες χρήσεις συμβάλλει στην αύξηση της ανθρώπινης παρουσίας και στη δημιουργία τοπικών κέντρων για την κοινωνικοποίηση των ανθρώπων της γειτονιάς. Πλατεία Αγίου Γεωργίου στην Ακαδημία Πλάτωνος  
3.2 Σύνδεση πλατειών Λαμπρινής με πράσινο άξονα Ανάπλαση πλατείας Έλληνα Εργάτη και μετατροπή των οδών Πανδοσίας (από Τραλλέων έως Αλιάρτου) και Αλιάρτου (από Πανδοσίας έως Σιτάκης) σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας. Η σύνδεση των πλατειών με πράσινες διαδρομές δημιουργεί την αίσθηση ενός ευρύτερου μητροπολιτικού πάρκου και αυξάνει τις «ενεργές» μετακινήσεις (με περπάτημα ή ποδήλατο) σε μία γειτονιά. Λαμπρινή  
3.3 Σύνδεση λόφου Στρέφη – Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Μετατροπή της οδού Τοσίτσα (από Μπουμπουλίνας έως Ζωσιμάδων) σε οδό ήπιας κυκλοφορίας και πεζοδρόμηση της οδού Ζωσιμάδων. Το πρώτο τμήμα της οδού Τοσίτσα από Πατησιών μέχρι Μπουμπουλίνας πεζοδρομείται. Η δημιουργία ενός πράσινου άξονα αναμένεται να συμβάλλει στην ανάπλαση της περιοχής των Εξαρχείων και στη δημιουργία μίας ποιοτικής περιπατητικής διαδρομής για κατοίκους και επισκέπτες του Μουσείου. Εξάρχεια  
3.4 Ανάπλαση Πλατείας Αγ. Νικολάου Πλήρης αναπλαση της πλατείας με βιοκλιματικό σχεδιασμό και πεζοδρόμηση οδών περιξ της πλατείας. Η απομάκρυνση της κυκλοφορίας, η διεύρυνση των πλατειών και η ένωσή τους με τις περιμετρικά αναπτυσσόμενες χρήσεις συμβάλλει στην αύξηση της ανθρώπινης παρουσίας και στη δημιουργία τοπικών κέντρων για την κοινωνικοποίηση των ανθρώπων της γειτονιάς. Πλατεία Αγ. Νικολάου οδού Αχαρνών  
3.5 Ανάπλαση οδού Κων/πόλεως και σύνδεση με Ακαδημία Πλάτωνος Αξιοποίηση του χώρου που θα ελευθερωθεί μετά την υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών και δημιουργία εγκάρσιων συνδέσεων προς τον λόφο Σκουζέ, τον Ιππία Κολωνό και την Ακαδημία Πλάτωνος για τη δημιουργία πράσινων πολιτιστικών διαδρομών που θα αναβαθμίσουν την περιοχή και θα προσφέρουν σε κατοίκους και επισκέπτες τη δυνατότητα για ποιοτικές μετακινήσεις με περπάτημα ή ποδήλατο. Οδός Κωνσταντινουπόλεως από «Τρεις Γέφυρες» έως «Σταθμό Πελοπονήσου», Ίππιος Κολωνός, Ακαδημία Πλάτωνος  
3.6 Υλοποίηση έργου «Διπλή Ανάπλαση» Υπογειοποίηση Αλεξάνδρας και μεταφορά του γηπέδου του Παναθηναϊκού στον Ελαιώνα, σύμφωνα με τη μελέτη όπως θα εγκριθεί. Η άρση της αποκοπής που προκαλεί η λεωφόρος Αλεξάνδρας και η δημιουργία ενός εκτεταμένου ενοποιημένου χώρου αναψυχής σε μία πυκνοδομημένη περιοχή της Αθήνας κοντά στο Λυκαβηττό δίνει την ευκαιρία για τη δημιουργία ενός τοπικού κέντρου κοινωνικοποίησης των κατοίκων και αύξηση των «ενεργών» τρόπων μετακίνησης στην περιοχή. Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Ελαιώνας  
3.7 Ενοποίηση Πνευματικού Τριγώνου Μερική άρση της αποκοπής που προκαλεί η Λεωφόρος Βασιλέως Κωνσταντίνου (π.χ. μέσω νέων διαβάσεων πεζών ή περιορισμού της ταχύτητας των οχημάτων ή στένωσης της διατομής). Η Βασιλέως Κωνσταντίνου τέμνει ένα σημαντικό χώρο πρασίνου που διαμορφώνεται από τον περιβάλλοντα χώρο των πολιτιστικών εγκαταστάσεων που έχουν συγκεντρωθεί στην περιοχή. Η ενοποίηση των χώρων αυτών μπορεί να δημιουργήσει ένα πόλο αναψυχής και να ενθαρρύνει τις «ενεργές» μετακινήσεις στην ευρύτερη περιοχή. Περιβάλλον Χώρος Πινακοθήκης, Πολεμικού και Βυζαντινού Μουσείου, Ωδείου, Ζαππείου  
Προτεραιότητα 4: Βελτίωση της οδικής ασφάλειας και προστασία των μετακινούμενων με οποιαδήποτε μέσο  
4.1 Βελτίωση σήμανσης Αναπροσαρμογή οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης σε περιοχές με αυξημένη συχνότητα ατυχημάτων (όπως περιγράφονται στη μελέτη) και ύστερα από εξειδικευμένες μελέτες οδικής ασφάλειας. Η σήμανση αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Σε όλη την έκταση του Δήμου  
4.2 Αναβάθμιση δημοτικού φωτισμού Πρόβλεψη ηλεκτροφωτισμού σε περιοχές ελλιπούς φωτισμού (για παράδειγμα στην Πατησίων) και συντήρηση και ενεργειακή αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου με χρήση νέων τεχνολογιών σύγχρονου φωτισμού (LED). Ο φωτισμός συντελεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και στην αυξημένη αίσθηση ασφάλειας έναντι εγκληματικών ενεργειών. Σε όλη την έκταση του Δήμου  
4.3 Βελτίωση της ασφάλειας των μετακινήσεων και ενθάρρυνση ήπιων μορφών κινητικότητας στα σχολεία Εφαρμογή ενός ολοκληρωµένου σχεδίου προτάσεων και παρεµβάσεων που αφορούν την αύξηση της οδικής ασφάλειας µαθητών και προσωπικού γύρω από σχολικούς χώρους και δημιουργία ασφαλών σχολικών διαδρομών με περπάτημα ή ποδήλατο μέσω υποδομών ή ομαδικών κοινωνικών δράσεων. Η μετακίνηση με τα πόδια ή με το ποδήλατο των μαθητών προς τα σχολεία συνετελεί στη μείωση των κυκλοφοριακών φόρτων, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι εκπαιδεύει τα παιδιά στη χρήση εναλλακτικών του αυτοκινήτου μέσων για μετακινήσεις μικρού μήκους Σε όλες τις γειτονιές γύρω από σχολικά συγκροτήματα του δήμου  
Προτεραιότητα 5: Αποτελεσματικότερη διαχείριση της στάθμευσης  
5.1 Αντιμετώπιση Παράνομης Στάθμευσης Αστυνόμευση, Σύνταξη ολοκληρωμένων σχεδίων διαχείρισης στάθμευσης που αντιμετωπίζουν όλα τα εξειδικευμένα θέματα (π.χ. για τουριστικά λεωφορεία, τροφοδοσία καταστημάτων, ταξί, στάθμευση κατοίκων σε πυκνοδομημένες περιοχές). Η παράνομη στάθμευση αποτελεί το σημαντικότερο ανασταλτικό παράγοντα για την αναδιάταξη του οδικού χώρου προς όφελος πεζών και χρηστών ποδηλάτων στο πυκνοδομημένο Ελληνικό αστικό περιβάλλον.  Σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, εμπορικών χρήσεων και στις πυκνοδομημένες γειτονιές  
5.2 Επέκταση συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης Επέκταση συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης Στην περιμετρική του ιστορικού κέντρου περιοχή  
Προτεραιότητα 6: Διαχείριση της κυκλοφορίας και μείωση των ταχυτήτων στις περιοχές κατοικίας  
6.1 Κυκλοφορία των οχημάτων στο τοπικό οδικό δίκτυο σε χαμηλό όριο ταχύτητας Θεσμοθέτηση ορίου ταχύτητας 20 χλμ./ώρα, όπου επιβάλλεται συνύπαρξη με πεζούς (σε δρόμους με πεζοδρόμια μικρότερα του 1,5 μέτρου) και 30 χλμ./ώρα στους υπόλοιπους τοπικούς δρόμους για να εξασφαλίζεται συνύπαρξη με τους ποδηλάτες. Το χαμηλό όριο ταχύτητας συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας και της ασφάλειας των μετακινήσεων για πεζούς και ποδηλάτες. Σε όλες τις τοπικές οδούς  
6.2 Τοποθέτηση σήμανσης συνύπαρξης ποδηλάτων – αυτοκινήτων σε όλες τις οδούς ήπιας κυκλοφορίας Τοποθέτηση κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης που ειδοποιεί για την παρουσία ποδηλάτων. Η τοποθέτηση της σήμανσης συντελεί ώστε ο ποδηλάτης να μην εισπράττει τον οδικό χώρο ως εχθρικό και να ενθαρρύνεται να κάνει μικρότερου ή μεγαλύτερου μήκους μετακινήσεις με το ποδήλατο.   Σε όλες τις οδούς ήπιας κυκλοφορίας  
Προτεραιότητα 7: Ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου  
7.1 Δημιουργία ασφαλών διαδρομών ποδηλάτου από τις γειτονιές του Δήμου στο κέντρο της πόλης. Δημιουργία ποδηλατικών υποδομών για τη δημιουργία πλήρους δικτύου στον δήμο Αθηναίων: Μητροπολιτικός άξονας Θησείο – Κηφισιά με εγκάρσιους άξονες προς Σεπόλια, Κάτω Πατήσια, Στ. Λαρίσης, Κυψέλη, Πεδίον Άρεως, γραμμές ΟΣΕ (Κων/πόλεως) με εγκάρσιο άξονα προς Ακαδημία Πλάτωνος, σύνδεση με Ιερά Οδό μέσω Γεωπονικού Πανεπιστημίου, Ιερά Οδός, Πειραιώς, Πανεπιστημίου, Βασιλίσσης Αμαλίας, Βασιλίσσης Όλγας, σύνδεση με Πανεπιστημιούπολη- Πολυτεχνειούπολη – σταθμό Κατεχάκη , σύνδεση με Κολωνάκι – Εξάρχεια – Γκύζη – Αμπελόκηπους, σύνδεση με Κουκάκι, σύνδεση με Πετράλωνα, σύνδεση με Άγιο Ιωάννη Ικανοποιητικό δίκτυο που καλύπτει τις περισσότερες περιοχές του δήμου  
7.2 Υλοποίηση Μητροπολιτικού Δικτύου Ποδηλάτου, Πύκνωση Δικτύου Υλοποίηση των προβλέψεων του Ρυθμιστικού Σχεδίου και πύκνωση του δικτύου μέσω τοπικών δικτύων στο εσωτερικό του δήμου Δημιουργία ποδηλατικού άξονα στο Παγκράτι, στο Μετς, λεωφόρο Βουλιαγμένης, Καλλιρρόης – Αρδηττού – Βασιλέως Κωνσταντίνου – λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας – λεωφόρο Μεσογείων – λεωφόρο Κηφισίας, δημιουργία άξονα Αμπελοκήπων – Γουδή, στη Λένορμαν, Αγίου Μελετίου, Κρέοντος Πυκνό δίκτυο που καλύπτει όλο το δήμο  
7.3 Διάδοση κοινόχρηστων ποδηλάτων συμβατικών και ηλεκτρικών Αδειοδότηση 150 σημείων σε όλο τον Δήμο για τοποθέτηση 900 κοινόχρηστων ποδηλάτων χωρίς σταθερό σταθμό (dockless), 30% ηλεκτρικά με έμφαση σε σταθμούς Μέσων Σταθερής Τροχιάς. Τα κοινόχρηστα ποδήλατα προσφέρουν τη δυνατότητα χρήσης ποδηλάτου σε τμήμα των καθημερινών μετακινήσεων, όπου είναι επιθυμητό, π.χ. σε περιοχή που δεν προσφέρει καλή εξυπηρέτηση από συλλογικά μέσα μετακίνησης, χωρίς να χρειάζεται ο χρήστης να κατέχει ποδήλατο ή να επιστρέφει το ποδήλατο στο σπίτι ή να μπαίνει με το ποδήλατό του σε μέσα σταθερής τροχιάς. Προϋπόθεση για αυτό είναι η χωροθέτησή τους να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε η ακτίνα βαδίσματος για την εξεύρεση τους να είναι 5 λεπτά Σε όλη την έκταση του Δήμου  
7.4 Είσοδος του ποδηλάτου στις λεωφορειο-λωρίδες Θεσμοθέτηση δυνατότητας εισόδου του ποδηλάτου στις λεωφορειολωρίδες. Προέκυψε ως αίτημα ποδηλάτη στη διαβούλευση. Αποτελεί έναν φθηνό τρόπο δημιουργίας υποδομής ποδηλάτου και συμβάλλει στην αύξηση της ασφάλειας των ποδηλατιστών έναντι της κίνησής τους στην διατομή της οδού που διέρχονται τα αυτικίνητα.. Απόφαση αρμοδιότητας ΟΑΣΑ  
Προτεραιότητα 8: Προστασία του κέντρου και των γειτονιών από διαμπερείς διελεύσεις μηχανοκίνητης κυκλοφορίας  
8.1 Ανακήρυξη Ιστορικού Κέντρου σε Περιοχή Περιορισμένης Πρόσβασης ΙΧ Απαγορεύεται η διέλευση και η στάθμευση οχημάτων πλην ταξί, συλλογικών μέσων μεταφοράς, μικρών οχημάτων τροφοδοσίας στου Ψυρρή, στο Εμπορικό Τρίγωνο, στην Ακρόπολη, στην Πλάκα, στου Φιλοπάππου, στο  Θησείο, στον Κεραμεικό. Εξαιρούνται επίσης μη διαμπερείς διαδρομές πρόσβασης προς δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης εκτός οδού για κατοίκους και επισκέπτες.  (Περιοχή περικλειόμενη από οδούς Αγίων Ασωμάτων- Σαρρή – Ευρυπίδου – Παλαιών Πατρών Γερμανού – Παρνασσού – Καρύτση – Χρήστου Λαδά – Σταδίου – Κολοκοτρώνη – Βουλής – Καραγιώργη Σερβίας – Φιλελλήνων – Ξενοφώντος – Νίκης- Βασιλίσσης Αμαλίας – Συγγρού – Χατζηχρήστου – Βεΐκου – Τσάμη Καρατάσου – Ζαχαρίτσα – Δυοβουνιώτου – Γενναίου Κολοκοτρώνη – Αχαιών – Δημοφώντος – Ηρακλειδών – Περσεφόνης – Πειραιώς – Αγίων Ασωμάτων). Η δημιουργία εκτεταμένων πεζοδρομημένων περιοχών δίνει το μήνυμα σε όλη την πόλη ότι οι μετακινήσεις προς το κέντρο γίνονται χωρίς ΙΧ, οπότε ενισχύεται η χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς. Περιοχή γύρω από την Ακρόπολη  
8.2 Μεγάλος Περίπατος Περιορισμένη κίνηση ΙΧ οχημάτων στις οδούς Μητροπόλεως, Ερμού και Αθηνάς, στη λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας και στην Ηρώδου Αττικού. Στην Πανεπιστημίου γίνεται σε 2 λωρίδες κυκλοφορίας η κίνηση των ΙΧ οχημάτων, η δημόσια συγκοινωνία χρησιμοποιεί μία μονόδρομη λωρίδα και προστίθεται ποδηλατόδρομος. Μείωση της λεωφόρου Αμαλίας κατά 2 λωρίδες και προσθήκη ποδηλατόδρομου, ανάπλαση της Πατησίων από Πανεπιστημίου μέχρι Αρχαιολογικό Μουσείο ================ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΑ===================Πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου με εξαίρεση διέλευσης ποδηλατόδρομου και μίας λωρίδας για διελεύσεις οχημάτων έκτακτης ανάγκης. Αμφίδρομη διέλευση τραμ. Συνοδευτικά, ανάπλαση της Πατησίων με διέλευση τραμ μέχρι το τέλος του δρόμου και ανάπλαση της Αμαλίας. Το ανοδικό τμήμα της Συγγρού από το Μουσείο Φιξ μέχρι τους στύλους του Ολυμπίου Διός πεζοδρομέιται με εξαίρεση μίας λωρίδας. Η Ακαδημίας αντιδρομείται. Με τον τρόπο αυτό περιορίζονται σημαντικά οι διαμπερείς κινήσεις από το κέντρο της πόλης και καθίσταται λιγότερο ελκυστική η χρήση του αυτοκινήτου. Αντίθετα δημιουργούνται ποιοτικές, πολιτιστικές διδαδρομές για πεζούς και ποδηλάτες στο κέντρο της πόλης. Πανεπιστημίου – Λεωφόρος Αμαλίας – Πατησίων – Βασιλίσσης Όλγας – Ηρώδου Αττικού  
8.3 Επέκταση Μεγάλου Περιπάτου: Σύνδεση Ακαδημίας Πλάτωνος με το Λύκειο Αριστοτέλη Δημιουργία άξονα αποκλειστικής κίνησης πεζών και ποδηλάτων που να εκκινεί από την Ακαδημία Πλάτωνος και να καταλήγει στο Λύκειο του Αριστοτέλη (με πεζοδρόμηση ή/και μείωση των λωρίδων που εξυπηρετούν την κυκλοφορία των ΙΧ  και δημιουργία υποδομής ποδηλάτου) στις οδούς Μοναστηρίου, Σαλαμίνος, Αγίων Ασωμάτων, Αποστόλου Παύλου, Διονυσίου Αεροπαγίτου, Λ. Βασ. Αμαλίας, Βασιλέως Κωνσταντίνου, Ρηγίλλης. Δημιουργείται μία ακόμη ποιοτική πολιστική διαδρομή για πεζούς και ποδηλάτες που ενισχύει την επισκεψιμότητα του κέντρου με εναλλακτικά του ΙΧ μέσα Άξονας Ακαδημία Πλάτωνος – Κεραμεικός – Ακρόπολη – Ζάππειο – Λύκειο Αριστοτέλους  
8.4 Ανάπλαση της οδού Πειραιώς και της Ιεράς Οδού Παρεμβάσεις για απαλλοτριώσεις-διανοίξεις εκατέρωθεν, δημιουργία πράσινης, πολιτιστικής διαδρομής για πεζούς και ποδηλάτες, μείωση των επιπτώσεων της οδικής κυκλοφορίας, σύνδεση με ιστορικό κέντρο. Η ανάπλαση της Ιεράς Οδού ήταν αίτημα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου κατά τη διαβούλευση για ενίσχυση της πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο με εναλλακτικά του ΙΧ μέσα, ενώ δημιουργείται μία ενδιαφέρουσα διαδρομή Κεραμεικός – Ιερά Οδός – Γεωπονικό Πανεπιστήμιο – Ακαδημία Πλάτωνος. Η οδός Πειραιώς συγκεντρώνει πολλές πολιτιστικές λειτουργίες, ενώ η εικόνα του οδικού περιβάλλοντος είναι αναντίστοιχη της πολεοδομικής της σημασίας. Οδός Πειραιώς και Ιερά Οδός  
8.5 Ανάπλαση της Σταδίου Μείωση διατομής της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας προς όφελος των πεζών και των ποδηλάτων – ενοποίηση με το ιστορικό κέντρο. Η οδός Σταδίου είναι ο πιο κοντινός στο ιστορικό κέντρο οδικός άξονας του 19ου αιώνα και αποτελεί φράγμα μεταξύ αυτού και της οδού Πανεπιστημίου. Η μείωση της διατομής θα συμβάλλει στον περιορισμό της διαμπερούς κυκλοφορίας που διέρχεται από το κέντρο της πόλης και στην ενοποίηση της Πανεπιστημίου και τηε Σταδίου με το ιστορικό κέντρο. Οδός Σταδίου  
8.6 Ανάπλαση της οδού Σόλωνος Μείωση διατομής της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας προς όφελος των πεζών. Η οδός Σόλωνος δεν έχει τη διατομή για να υποδέχεται διαμπερή κυκλοφορία. Η χρήση της σήμερα κυρίως για την εξυπηρέτηση της οδικής κυκλοφορίας υποβαθμίζει σημαντικά το αστικό περιβάλλον και δημιουργεί δυσχέρεις στην πεζή μετακίνηση και στη μετακίνηση με ποδήλατο. Οδός Σόλωνος  
8.7 Μικροί περίπατοι στα κέντρα των γειτονιών Δημιουργία άξονα αποκλειστικής κίνησης πεζών και ποδηλάτων (με πεζοδρόμηση ή/και μείωση των λωρίδων που εξυπηρετούν την κυκλοφορία των ΙΧ) σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα που να συνδέει τα κέντρα των γειτονιών και σημεία ενδιαφέροντος. Η δημιουργία τέτοιων αξόνων θα συμβάλλει σημαντικά στην αναβάθμιση της εμπειρίας μετακίνησης για πεζούς και ποδηλάτες και στη διάδοση των μέσων αυτών για καθημερινές μετακινήσεις Ενας μεγάλος άξονας σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα  
8.8 Ενοποίηση οικοδομικών τετραγώνων στο τοπικό οδικό δίκτυο (αρμοδιότητας του Δήμου) για την προστασία των γειτονιών – Θύλακες ήπιας κυκλοφορίας Η ενοποίηση μπορεί να γίνει με πεζοδρομήσεις ή κατάργηση της διαμπερούς κυκλοφορίας με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και διατήρηση της κίνησης εντός των ενοποιημένων οικοδομικών τετραγώνων με χαμηλά όρια ταχύτητας. Εφαρμογή σε περιοχές με έντονες δραστηριότητες και παρουσία πεζών, σε περιοχές που περιβάλλουν την περιοχή προστασίας και γύρω από σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς (Μεταξουργείο, Ομόνοια, Πλατεία Αμερικής, Κυψέλη, Εξάρχεια, Δεξαμενή, Κολωνάκι, Πανόρμου, Ρηγίλλης, Παγκράτι, Κουκάκι, Άνω Πετράλωνα, Γκάζι, Κεραμεικός, Άνω Πατήσια, Άγιος Ελευθέριος, Κάτω Πατήσια, Άγιος Νικόλαος, Αττική, Βικτώρια, Κάτω Πετράλωνα, Άγιος Ιωάννης, Νέος Κόσμος, Φιξ, Σταθμός Λαρίσης, Σεπόλια, Ευαγγελισμός, Μέγαρο Μουσικής, Αμπελόκηποι, Κατεχάκη). Η παρέμβαση αυτή θα συμβάλλει στη βελτίωση της προσβασιμότητας των συλλογικών μέσων μεταφορών και στη δημιουργία αξόνων για την κίνηση πεζών και ποδηλάτων σε σημαντικό τμήμα της έκτασης του δήμου Τοπικό οδικό δίκτυο  
Προτεραιότητα 9: Άσκηση πολιτικών αποθάρρυνσης της άσκοπης χρήσης αυτοκινήτου  
9.1 Κοινής χρήσης συμβατικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης (car sharing) 300 αυτοκίνητα σε 150 ομοιόμορφα κατανεμημένα σημεία σε όλο τον Δήμο, το 30% ηλεκτρικά. Η Αθήνα έχει ένα πυκνό δίκτυο συλλογικών μέσων μετακίνησης, οπότε η χρήση του αυτοκινήτου δεν είναι απαραίτητη για καθημερινές μετακινήσεις, ενώ είναι ιδιαίτερα πυκνοδομημένη χωρίς πρόβλεψη για ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στάθμευσης. Τα κοινής χρήσης αυτοκίνητα πόλης αποτελούν τη λύση στα προβλήματα αυτά. Σε όλη την έκταση του Δήμου. Η χωροθέτητη θα γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε η ακτίνα βαδίσματος για την εξεύρεση τους να είναι 5 λεπτά.  
9.2 Ανάπτυξη δράσεων πληροφόρησης και ευαισθητοποί-ησης κατοίκων και επισκεπτών Σχεδιασμός – προγραμματισμός – οργάνωση δράσεων ευαισθητοποίησης μέσω τύπου, ραδιοφώνου, αλλά και εκπαιδευτικές δράσεις στα σχολεία στην κατεύθυνση της υιοθέτησης μέτρων και συμπεριφορών που εξυπηρετούν τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Η αλλαγή συμπεριφορών μετακίνησης είναι ένα πολιτιστικό ζήτημα και προάγεται στην κοινωνία κυρίως με ενημέρωση, εκπαίδευση και διάλογο. Σε όλο τον Δήμο  
Προτεραιότητα 10: Προώθηση καθαρών οχημάτων  
10.1 Υποδομές φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων Εγκατάσταση 50 θέσεων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε δημοτικούς, ιδιωτικούς και δημόσιους χώρους. Η δημιουργία υποδομών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης. Σε όλη την έκταση του Δήμου  
10.2 Ανανέωση και Αντικατάσταση στόλου οχημάτων και συρμών (ΜΣΤ & ΕΘΕΛ), με νέας τεχνολογίας – μη ρυπογόνα (π.χ. ηλεκτρικά) Αντικατάσταση 10% του στόλου του ΟΑΣΑ με ηλεκτρικά οχήματα Δίκτυο αρμοδιότητας ΟΑΣΑ  

 

Όροι Χρήσης

Κάθε επισκέπτης ή χρήστης του ιστότοπου "cityofathens.gr" οφείλει, πριν από την επίσκεψη ή τη χρήση των σελίδων, να διαβάσει και να μελετήσει προσεκτικά τους όρους χρήσης.

Περισσότερα

Επικοινωνία

Δημαρχιακό Μέγαρο
Αθηνάς 63, Πλατεία Εθνικής Αντίστασης (Κοτζιά), Τ.Κ. 10552

Δημαρχείο
Λιοσίων 22, Τ.Κ. 10438
Τηλ. 1595 (χρέωση ανάλογα με την τιμολογιακή πολιτική του παρόχου σας)
Τηλ.  
210 5287800

Περισσότερα

Σύνδεσμοι

Αρχείο με χρήσιμους συνδέσμους σε φορείς του δήμου Αθηναίων και της πολιτείας.



Περισσότερα

Χάρτης Ιστότοπου

  Ροές RSS

Προστασία Προσωπικών Δεδομένων


Χάρτης Ιστού
Η κατασκευή του Ιστοτόπου έγινε με απόφαση Δημάρχου, από ομάδα εργασίας εργαζομένων στον Δήμο Αθηναίων και την Δημοτική Επιχείρηση ΔΑΕΜ χωρίς επιπλέον αμοιβή και κόστος, κάνοντας χρήση ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού.