Η Ανοιχτή Πόλη κατέθεσε για συζήτηση προ ημερησίας διάταξης στο δημοτικό συμβούλιο δήμου Αθηναίων (9/5/2013) το κείμενο που παραθέτουμε παρακάτω. Ο δήμαρχος κ. Καμίνης απαξίωσε και να αναφερθεί στο θέμα. Πριν 2 μήνες είχαμε ξαναθέσει το πρόβλημα και τότε είχε αναγνωρίσει τη σοβαρότητά του και την ανάγκη να συζητηθεί κανονικά. Αυτό δεν έγινε ποτέ, προφανώς γιατί ακόμα και μία θέση του δημοτικού συμβουλίου κατά της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ, πολύ περισσότερο η διεξαγωγή δημοψηφίσματος, αποτελούν για τον δήμαρχο της Αθήνας απείθεια κατά της μνημονιακής κυβέρνησης, της οποίας θεωρεί ότι είναι εντολοδόχος.
Δημοψήφισμα για να αποτραπεί η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ
Η Ανοιχτή Πόλη είχε θέσει και σε προηγούμενο δημοτικό συμβούλιο το θέμα της αποτροπής της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ, η οποία, όπως και η ΕΥΑΘ, έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και πρόκειται να εκποιηθεί έναντι πινακίου φακής. Σημειώνουμε ότι η ΕΥΔΑΠ είναι κερδοφόρα. Για το 2012 εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 38,5 εκατ. ευρώ κέρδη και ο ιδιώτης στον οποίο θα δοθεί θα κάνει απόσβεση αγοράς σε 5 χρόνια , χωρίς να υπολογίζεται καμιά αύξηση στα τιμολόγια.
Δεν πρόκειται, όμως, μόνο για οικονομικό σκάνδαλο. Το νερό είναι πηγή ζωής απαραίτητο για κάθε άνθρωπο στη γη, παράγοντας ανάπτυξης και συνθήκη ύπαρξης της αγροτικής παραγωγής και των πράσινων χώρων δημόσιων και ιδιωτικών (αρδευτικό νερό). Γι’ αυτό δεν πρέπει να μετατραπεί σε εμπόρευμα, δηλαδή να διανέμεται και να τιμολογείται με αποκλειστικό κριτήριο το κέρδος των πολυεθνικών εταιριών, που λυμαίνονται το νερό σε ορισμένα μέρη του κόσμου με τραγικά αποτελέσματα ως προς την ποιότητα του νερού, την ανταπόκριση σε αιτήσεις σύνδεσης, τη διαχείριση των λυμάτων χωρίς καμιά επεξεργασία , κ.λπ. κ.λπ.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη αναπτύσσεται ένα μεγάλο κίνημα με στόχο στον 21ο αι. να γενικευτεί η δημοτική ή κρατική διαχείριση του νερού.
Το Παρατηρητήριο της Ευρώπης, το Διεθνές Ινστιτούτο και το σχέδιο για τις Δημοτικές Υπηρεσίες έχουν εκδώσει σχετικό βιβλίο με τίτλο «Επαναδημοτικοποίηση - Επιστρέφοντας το νερό στα δημόσια χέρια».
Το σχέδιο υποστηρίζει ότι όλες οι μεγάλες δημοτικές συμβάσεις για το νερό που βρίσκονται σε διαδικασία ανανέωσης, κυρίως στη Γαλλία, από το Παρίσι και τη Γκρενόμπλ μέχρι τη Βρέστη και το Χερβούργο, επαναδημοτικοποιούνται. Το 2008 ο δήμος του Παρισιού δεν ανανέωσε τη σύμβαση με τις Veolia και Suez και δημιούργησε τη δημοτική Εταιρία Eau de Paris. Στην Ιταλία, με δημοψήφισμα τον Ιούλιο του 2011, οι πολίτες καταψήφισαν σε ποσοστό 95% την ιδιωτικοποίηση του νερού και την εκμετάλλευση των δικτύων. Η Γερμανία είναι η πιο πρωτοπόρα χώρα στο θέμα αυτό : το σύνολο του τομέα ύδρευσης ανήκει σε δημόσιους φορείς. Ο δήμος του Βερολίνου συντονίζεται με το δήμο του Παρισιού.
Στο πλαίσιο των παραπάνω προσεγγίσεων η Ανοιχτή Πόλη καλεί το δημοτικό συμβούλιο να απορρίψει την εκχώρηση της ΕΥΔΑΠ σε ιδιωτική εταιρεία μέσω ΤΑΙΠΕΔ και να προχωρήσει, σε επικοινωνία με τους άλλους δήμους της Αττικής, στη διενέργεια σχετικού δημοψηφίσματος.
2. Χωροθέτηση των θέσεων πώλησης των χειροποίητων έργων χειροτεχνών και συναφών επαγγελμάτων (συλλέκτες νομισμάτων)
Η Ανοιχτή Πόλη έλαβε μέρος με την επικεφαλής δημοτική σύμβουλο στη διαβούλευση μεταξύ των οργανώσεων και των ομάδων χειροτεχνών και συναφών επαγγελμάτων και των δημοτικών παρατάξεων, που οργανώθηκε στο δήμο Αθηναίων από την αντιδήμαρχο κα Κοντοσταθάκου. Στη συζήτηση συμμετείχε και εκπρόσωπος της παράταξης «Επιμένουμε Αθήνα».
Από την Ανοιχτή Πόλη τέθηκαν 3 βασικές αρχές για την πρόταση - λύση που πρέπει να δώσει ο δήμος Αθηναίων.
α. Η ιστορικότητα της παρουσίας αυτών των υπαίθριων επαγγελμάτων στην Αθήνα, ήδη από την αρχαιότητα, που συνεχίστηκε τον 19ο και 20ο αιώνα, αποτελώντας μέρος της ταυτότητας του Ιστορικού Κέντρου.
β. Η κοινωνική διάσταση της απασχόλησης όλων των εργαζομένων στα χειροτεχνικά - καλλιτεχνικά και συναφή επαγγέλματα, σε καιρό μεγάλης οικονομικής κρίσης. Όλες οι θέσεις εργασίας πρέπει να διατηρηθούν.
γ. Η στήριξη της καλλιτεχνικής - χειροτεχνικής δημιουργίας σε μια περίοδο που ελαχιστοποιούνται η δημιουργική - καλλιτεχνική διάσταση έναντι της μεταπρατικής στο λιανικό εμπόριο.
Με αυτά τα δεδομένα και σύμφωνα με τις προτάσεις των συμμετεχόντων - ομάδων και σωματείων - η Ανοιχτή Πόλη προτείνει λύσεις σε θέσεις οι οποίες είναι άμεσα συνυφασμένες με τη ροή των επισκεπτών και την κίνηση του Ιστορικού Κέντρου.
Τέτοιες θέσεις, μη ανταγωνιστικές προς τα παρακείμενα καταστήματα, είναι :
· Η Αποστόλου Παύλου (έχει καταστήματα εστίασης και αναψυχής)
· Η αρχή της οδού Ερμού για τους συλλέκτες νομισμάτων, κ.λπ. (έχει εμπορικά πολυκαταστήματα και καταστήματα).
· Η Άρεως
· Oι πλατείες Μοναστηρακίου και Καπνικαρέας
· Η οδός Επταχάλκου για όσους χειροτέχνες την επιλέξουν
· Οι σταθμοί μετρό Ακρόπολης, Συντάγματος, Πανόρμου
Αναγνωρίζουμε την ύπαρξη ορισμένων προβλημάτων νομοθεσίας, τα οποία, όμως, μπορούν να διευθετηθούν, ακριβώς γιατί το επίδικο είναι η συμβίωση της χειροτεχνίας και των χειροτεχνών στο Ιστορικό Κέντρο.
Ενώ ο διάλογος με τους φορείς παραμένει ανοιχτός και χρειάζεται σοβαρή προσπάθεια για να βρεθούν λύσεις που θα διασφαλίζουν την επιβίωσή τους, η δημοτική αρχή προχωρεί στην κατοχύρωση με κλήρωση θέσεων στην οδό Επταχάλκου, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα δοθούν σε όσους προλάβουν και φυσικά ως αναγκαστική «λύση» γιατί ο χώρος δεν προσφέρεται και καλύπτει πολύ μικρό αριθμό χειροτεχνών (80 έναντι 400 περίπου δικαιούχων). Ζητάμε την αναστολή της σχετικής απόφασης και τη συνέχιση του έργου της Διαπαραταξιακής Επιτροπής που είχε συσταθεί ώστε να βρεθούν λύσεις επωφελείς για τους χειροτέχνες και τον χαρακτήρα της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό θα λυθούν και θέματα αδειοδότησης, διαπίστευσης του χειροποίητου των πωλούμενων αντικειμένων, συμβολικού αντιτίμου, κ.λπ.
3. Έργα και ημέρες κυκλωμάτων της νύχτας στα Άνω Πετράλωνα
Στα Άνω Πετράλωνα δραστηριοποιείται επιτροπή κατοίκων με σκοπό την προστασία της περιοχής από τη συνεχιζόμενη επέκταση των καταστημάτων. Τα ξημερώματα του Μεγάλου Σαββάτου «άγνωστοι» πέταξαν δύο βόμβες μολότοφ στη κατοικία μιας εκ των μελών της Επιτροπής, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί πυρκαγιά, την οποία ευτυχώς έσβησαν οι ένοικοι με πυροσβεστήρες. Είναι το δεύτερο κρούσμα των ανθρώπων της νύχτας - το πρώτο αφορούσε στην επίθεση κουκουλοφόρων εναντίον του κοινοτικού συμβούλου Νίκου Μουμούρη και της Ολυμπία Αγγελή, μελών της Ανοιχτής Πόλης. Ζητάμε από το δημοτικό συμβούλιο να προβεί σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για να προστατεύσει τη ζωή των δημοτών που αγωνίζονται για να τηρηθεί η νομιμότητα στην πόλη.
4. Εισαγωγή στην ημερήσια διάταξη του αιτήματος των καταστηματαρχών της πλατείας Αγίου Νικολάου
Οι καταστηματάρχες της πλατείας Αγίου Νικολάου έχουν υποβάλει προ πολλού αίτημα μείωσης των τιμών κατάληψης χώρου για τραπεζοκαθίσματα, σύμφωνα με σχετικές αποφάσεις για άλλες πλατείες με ανάλογα προβλήματα, καθώς και προτάσεις αναβάθμισης του χώρου. Το αίτημα έχει υποβληθεί με 32 υπογραφές που κατοχυρώνουν το δικαίωμα εισαγωγής του στο δημοτικό συμβούλιο. Ζητάμε από τον πρόεδρο του Δ.Σ. να θέσει το θέμα στην επόμενη ημερήσια διάταξη, όπως άλλωστε και ο ίδιος έχει δηλώσει.
5. Γηροκομείο
Τα τελευταία χρόνια το Γηροκομείο Αθηνών έχει μπει σε μια πορεία παρακμής. Τα 6 από τα 9 κτίρια του δε λειτουργούν, ο αριθμός φιλοξενούμενων ηλικιωμένων μειώνεται χρόνο με το χρόνο, όπως και το απασχολούμενο προσωπικό, ενώ η ποιότητα των υπηρεσιών βρίσκεται σε απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα, με χαρακτηριστικά προβλήματα την ποιότητα του φαγητού και τη θέρμανση. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι τα συσσωρευμένα οικονομικά προβλήματα του Γηροκομείου έχουν γιγαντωθεί με τα χρέη προς το ΙΚΑ και τους εργαζόμενους (31 μήνες απλήρωτοι!!) να δημιουργούν μείζον ζήτημα νομιμότητας και επιβίωσης του ιδρύματος. Η παραπάνω κατάσταση δε φαίνεται να μπορεί να αντιστραφεί από τη σημερινή διοίκηση του γηροκομείου, με αποτέλεσμα το Γηροκομείο να οδηγείται σε κλείσιμο, με τραγικές συνέπειες για τους εργαζόμενους και τους ηλικιωμένους που φιλοξενούνται αυτή τη στιγμή και κινδυνεύουν να μείνουν στο δρόμο.
Το σημερινό οικονομικό αδιέξοδο, στο οποίο έχει περιέλθει το Γηροκομείο, δεν είναι απλά αποτέλεσμα της γενικότερης οικονομικής κρίσης. Όπως προκύπτει από επίσημες καταγγελίες και έρευνες των οικονομικών επιθεωρητών του Υπ. Οικονομικών, το Γηροκομείο υφίσταται τις συνέπειες μιας μακροχρόνιας οικονομικής κακοδιαχείρισης, συνοδευόμενης από σωρεία παράτυπων και παράνομων πράξεων από τη μεριά της διοίκησης, οι οποίες έχουν προκαλέσει οικονομικές ζημιές και φτάνουν σε χρονικό βάθος τουλάχιστον δεκαετίας. Αν και οι συγκεκριμένες υποθέσεις ερευνώνται από τη δικαιοσύνη, δυστυχώς απέχουμε πολύ ακόμα από μια αίσια κατάληξη για το Γηροκομείο, κυρίως λόγω της σοβαρής δυσκινησίας και βραδύτητας της δικαιοσύνης, αλλά και της «χαλαρότητας» από τη μεριά της πολιτείας και των αρμόδιων κρατικών μηχανισμών.
Για τους παραπάνω λόγους, η δημοτική αρχή πρέπει να κάνει ότι περνά από το χέρι της για να ελέγξει την κατάσταση. Πιστεύουμε ότι πρέπει να αξιοποιηθεί η δυνατότητα που παρέχει ο νόμος 1111/72 σε συνδυασμό με τον 3852/10 για διορισμό επιτρόπου από τη μεριά του δήμου, ώστε να μπορεί να ελέγχεται η νομιμότητα των πράξεων της διοίκησης και να ενημερώνεται σχετικά το δημοτικό συμβούλιο. Επίσης, σύμφωνα με τους ίδιους νόμους, η Ελεήμων Εταιρία Αθηνών, η οποία αποτελεί φιλανθρωπικό σωματείο και διοικεί το Γηροκομείο, υποχρεούται να καταθέτει τον ετήσιο προϋπολογισμό της στο δήμο και να τον δημοσιεύει στο ΦΕΚ, εφόσον ο ισολογισμός του είναι πάνω από 1.000.000. Προκύπτει, λοιπόν, το ερώτημα, γιατί ποτέ δεν έγινε κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής, τουλάχιστον την τελευταία τριετία, οπότε και μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα για την εποπτεία των φιλανθρωπικών σωματείων στο δήμο.
Κλείνοντας, πρέπει να επισημάνουμε την καθυστέρηση με την οποία η δημοτική αρχή επιλαμβάνεται του ζητήματος, παρά τη χρόνια οικονομική και διαχειριστική δυσλειτουργία του Γηροκομείου και τη σχετική εμπλοκή του με τη δικαιοσύνη.
Τέλος, για την ενημέρωση της δημοτικής αρχής και των παρατάξεων σχετικά με τις εκκρεμότητες του Γηροκομείου με τη δικαιοσύνη καταθέτουμε στα πρακτικά του δημοτικού συμβουλίου τα παρακάτω σχετικά έγγραφα:
* Την με αριθμ. πρωτ. 11352/30-11-2010 προκαταρκτική εξέταση της Δ/νσης Οικ. Επιθεώρησης του Υπ. Οικ. με παραλήπτη την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών
* Την με αριθμ. πρωτ. ΕΜΠ 748/2-12-2009 προκαταρκτική εξέταση της Δ/νσης Οικ. Επιθεώρησης του Υπ. Οικ. με παραλήπτη την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών
* Το με αριθμ. πρωτ. 3199/19-9-2008 διαχειριστικό έλεγχο της Δ/νσης Οικ. Επιθεώρησης Δ. Αττικής του Υπ. Οικ. με κοινοποίηση στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών
* Το με αριθμ. πρωτ. Γ.Ε.Ε.: 537/10-6-2010 έγγραφο του Γενικού Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου προς τη Δ/νση Επιθεώρησης Δ.Δ., Ν.Π. & ΔΕΚΟ Τμήμα Β΄
* Τους απολογισμούς της Ελεήμονος Εταιρίας Αθηνών για τα έτη 2007 εως 2009
* Τους προϋπολογισμούς της Ελεήμονος Εταιρίας Αθηνών για τα έτη 2008 έως 2010