Τις θέσεις του ΚΚΕ για την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση παρουσίασε ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και υποψήφιος δήμαρχος Αθήνας με τη «Λαϊκή Συσπείρωση», μιλώντας στο κατάμεστο αμφιθέατρο του ΤΕΙ Πειραιά , σε μια εκδήλωση που είχε στόχο να οξύνει τον προβληματισμό και να δώσει περιεχόμενο στις αγωνίες, την αναζήτηση δεκάδων σπουδαστών και μαθητών σε ΤΕΙ, ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ και ΙΕΚ που την παρακολούθησαν.
Περιγράφοντας την εκρηκτική κατάσταση σε ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, ΤΕΙ με χιλιάδες χαμένες ώρες, εκατοντάδες ελλείψεις σε προσωπικό, λίστες αναμονής σε εργαστήρια, ο Νίκος Σοφιανός αντιπαράθεσε την πρόκληση εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας να οργανώνει καμπάνια για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης!!!
«Τα προβλήματα στα ΕΠΑΛ, στα ΙΕΚ, στα ΤΕΙ θα μπορούσαν να έχουν ένα κοινό τίτλο: "Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση - με κίνητρο το κέρδος μόνο δεινά για το λαό και τα παιδιά του"»
Απαντώντας στα ιδεολογήματα, τις υποσχέσεις και τους νόμους που συνοδεύουν την προπαγάνδα της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, υπογράμμισε: «Από όλα αυτά που κατά καιρούς λένε, ένα πράγμα είναι αλήθεια και αυτό πρέπει να κρατήσουμε με ταξικό κριτήριο. Έχουν αγωνία ο νέος εργαζόμενος να είναι ακόμα πιο φθηνός, ακόμα πιο ευέλικτος, κινητικός το λένε τώρα, θέλουν και αύξηση της εκμετάλλευσης αλλά και ιδεολογική χειραγώγηση για να μην αμφισβητήσει ο νέος και η νέα το καθεστώς της εκμετάλλευσης, να μην γνωρίζει ούτε τα δικαιώματά του, πολύ περισσότερο να μη γνωρίσει τη δύναμή του.
Η αλήθεια είναι ότι η εκπαίδευση πάντα, όπως και να το κάνουμε, συνδέεται με την οικονομία. Τα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης εξυπηρετεί, ακολουθεί τις αλλαγές στην οικονομία. Είναι παράγοντας "υπεραξίας" όπως το είπε χαρακτηριστικά και ένας παλιότερος πρόεδρος του ΣΕΒ».
Παρουσιάζοντας και αναπτύσσοντας την πρόταση του ΚΚΕ για την επαγγελματική εκπαίδευση, σημείωσε ότι είναι ρεαλιστική και αναγκαία, είναι αποτέλεσμα της μελέτης των εξελίξεων στην οικονομία, των δυνατοτήτων που δίνει η ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας. Στο επίκεντρο έχει, επισήμανε ο Ν. Σοφιανός, την αρχή ότι η εργατική τάξη πρέπει να είναι μορφωμένη για να μπορεί να ασκήσει αποτελεσματικά τη δική της εξουσία.
Παλεύουμε για ένα εκπαιδευτικό σύστημα
Με ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο που δε θα αναπτύσσει μονομερώς μια ικανότητα των νέων για απασχόληση, αλλά όλες τις ικανότητές τους, θα μορφώνει πολύπλευρα την προσωπικότητά τους και θα διαπλάθει ανθρώπους ικανούς να αντιμετωπίσουν δημιουργικά την εργασία και τη ζωή τους, σε όποιο ή όποια επαγγέλματα μελλοντικά θα υπηρετήσουν.
Αυτό το σχολείο δεν εξορίζει από το πρόγραμμά του την τεχνική σαν "κατώτερη" ενασχόληση των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων, ούτε θεωρεί την τεχνολογία, την επιστήμη των μέσων παραγωγής, προνόμιο κάποιων υψηλά καταρτισμένων ειδικών, που οι πολλοί δεν μπορούν να κατανοήσουν.
Και μόνο μετά από μια τέτοια πλατιά μορφωτική βάση εξασφαλίζεται η προσαρμοστικότητα του εργαζόμενου στην εργασία που αλλάζει συνεχώς, η ετοιμότητα για ενεργητική κινητικότητα ως προς την αλλαγή των μορφών εργασίας.
Η επαγγελματική εκπαίδευση στην αντίληψη του ΚΚΕ ξεκινά μετά το ενιαίο 12χρονο είτε ως ανώτατη είτε μέσα από επαγγελματικές σχολές.
Μιλώντας πιο συγκεκριμένα για τις επαγγελματικές σχολές, επισήμανε την ανάγκη να είναι ενταγμένες στο εκπαιδευτικό σύστημα (όχι σαν αδιαβάθμητα ΙΕΚ, ΚΕΚ κ.α.) Να δίνουν πτυχίο με επαγγελματική επάρκεια (ειδίκευση για ολοκληρωμένη άσκηση επαγγέλματος). Δεν χρειάζεται ο απόφοιτoς τους να περάσει από καμιά άλλη πιστοποίηση, που αμφισβητεί κι απαξιώνει το πτυχίο και τις σπουδές τους.
«Μόνο σε αυτή την κατεύθυνση, είπε, μπορεί να υπάρξει μια πραγματικά ενιαία και ανώτατη εκπαίδευση, στα πλαίσια της οποίας θα καλύπτονται όλοι οι κλάδοι της παραγωγής και οι αντίστοιχες ειδικότητες, με διασφαλισμένη την αντικειμενική σύνδεση θεωρίας και εφαρμογής, με το πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα».
Αντιπαράθεση με κάθε ιδεολόγημα που θέλει τους νέους στο μαντρί
Καταλήγοντας ο Νίκος Σοφιανός επισήμανε: « Έχουμε επίγνωση των δυσκολιών. Η αντιπαράθεση με τις δυνάμεις της υποταγής και του ευρωμονόδρομου απαιτεί ένταση και της ιδεολογικής διαπάλης για τις αιτίες της κρίσης, για τη διέξοδο από αυτή, αλλά και για την εμπειρία του σοσιαλισμού.
Θαρρετά, με εμπιστοσύνη στο κριτήριο της υπηρέτησης των αναγκών της εργατικής τάξης, των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, ανοίγουμε την αντιπαράθεση με κάθε ιδεολόγημα που θέλει τη νεολαία στο "μαντρί". Οι νέοι της εργατικής τάξης, των φτωχών λαϊκών στρωμάτων έχουν συσσωρευμένη πείρα που χρειάζεται να βγει στην επιφάνεια, να βγουν συμπεράσματα όχι μόνο για τη δυνατότητα του ΚΚΕ να προβλέπει εξελίξεις αλλά για να γίνει πιο στέρεα, πιο αποτελεσματική η οργάνωση της πάλης μέσα κι έξω από σχολεία και σχολές, για να ανοίξει ο δρόμος στη συγκρότηση της λαϊκής συμμαχίας, να σπάσουμε τα δεσμά με την ΕΕ και τα μονοπώλια».