Ούτε ιερό ούτε όσιο δεν έχει η νέα δημοτική αρχή Μπακογιάννη, όλα θυσιάζονται στο βωμό της εξυπηρέτησης μεγάλων οικονομικών συμφερόντων και της κερδοφορίας τους. Στο συγκεκριμένο ζήτημα μάλιστα, για να προωθήσει άρον άρον το σχέδιο της, καταπάτησε όλη τη σημερινή νομοθεσία, εξαπάτησε σε ανεπίτρεπτο σημείο και παρέκαμψε κάθε νόμο προστασίας της δημόσιας περιουσίας. Τι θέλει να κάνει η νέα δημοτική αρχή; Να παραδώσει το χώρο του Γκαζιού σε επενδυτικούς ομίλους για να βγάλουν ζεστό χρήμα από τζόγο και εμπόριο στο κέντρο της πόλης. Έβαλε μπροστά την ΑΕ της Τεχνόπολης και τον διευθύνοντα σύμβουλο της. Μόνο που η περιοχή του Γκαζιού δεν ανήκει ούτε στον δήμο ούτε στην Τεχνόπολη.
Αλλά ας τα πάρουμε από την αρχή
Στις 23/12/2019, η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής ενέκρινε κατά πλειοψηφία την Εισήγηση, που υπογράφει ο δήμαρχος, για την αλλαγή χρήσεων γης σε «τμήμα», όπως γράφεται, του Ο.Τ. 50. Οι πάντες, σε όλη την Αττική και όχι μόνο στην Αθήνα, γνωρίζουν ότι πρόκειται για το Ο.Τ. όπου διατηρούνται οι εγκαταστάσεις του πρώην εργοστασίου Γκαζιού της ΔΕΦΑ.
Η διοίκηση Μπακογιάννη, στην πρεμούρα της να εφαρμόσει το πολιτικό σχέδιό της για ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση των πάντων, με στόχο την παράδοσή τους σε ιδιωτικά κεφάλαια και με πρόσχημα την δήθεν «νέα ανάπτυξη», δεν διστάζει ούτε μπροστά στην εμβληματικότητα χώρων για την ιστορική μνήμη και την πολιτιστική κληρονομιά, όπως το Γκάζι. Η αλαζονεία ότι μπορεί όποτε και όπως θέλει να προωθεί αντιδραστικούς σχεδιασμούς, την οδηγεί ακόμη και σε κατάφωρες παραβιάσεις του αστικού νομικού και θεσμικού πλαισίου.
Πριν αναφερθούμε σε αυτές συγκεκριμένα, αξίζει να επισημάνουμε ότι εμφανίζεται η αρμόδια υπηρεσία να μελετάει ένα τέτοιο σοβαρό θέμα σε μόλις 10 εργάσιμες ημέρες, να διερευνά όλη τη νομοθεσία που αναφέρεται σε αυτό το ζήτημα και να υπογράφει την εν λόγω εισήγηση. Αρκετοί σε αυτήν την αίθουσα, που έχουν δει μελέτες και εισηγήσεις της εν λόγω Δ/νσης, γνωρίζουν πολύ καλά ότι το συγκεκριμένο έγγραφο – εισήγηση είναι ό,τι πιο πρόχειρο μπορούσαν να φέρουν, που μόνο ως προϊόν πολιτικής πίεσης θα μπορούσε να εξηγηθεί.
Η δημοτική αρχή Μπακογιάννη στο συγκεκριμένο ζήτημα δεν βάφτισε απλώς το κρέας ψάρι. Μετέτρεψε το ψάρι σε ρινόκερο!
Στον πυρήνα του ζητήματος, λοιπόν.
1.Η εισήγηση αναφέρει ότι το αίτημα της «σημειακής τροποποίησης του Γ.Π.Σ», το υπέβαλε ο διευθύνων σύμβουλος της «Τεχνόπολις Α.Ε.». Όμως, ο δ/νων σύμβουλος της ανώνυμης εταιρείας του δήμου δεν δικαιούται να υποβάλει ανάλογο αίτημα. Σύμφωνα με τη νομοθεσία η «σημειακή τροποποίηση του Γ.Π.Σ» προωθείται από το Υπουργείο ή από δήμο για λόγους δημοσίου συμφέροντος είτε κατόπιν αιτήματος ιδιοκτήτη έκτασης. Αλλά η «Τεχνόπολις Α.Ε.» δεν είναι ιδιοκτήτρια κανενός τμήματος του Ο.Τ. 50, πολύ περισσότερο του ανύπαρκτου νομικά και θεσμικά «οικοπέδου !!! της Τεχνόπολης».
2.Το θεσμικό πλαίσιο του Ο.Τ. δεν το καθορίζει μόνον το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Το γνωρίζουν αυτό οι συντάκτες της εισήγησης. Επειδή, βέβαια, δεν μπορούν να φτάσουν στο άκρο να το αγνοήσουν, επέλεξαν άλλο μέρος του να κρύψουν και άλλο να αλλοιώσουν. Έτσι,
α) κρύβουν το ΦΕΚ 621/Β/26-9-1986 σύμφωνα με το οποίο η «περιοχή της πόλεως των Αθηνών “Γκάζι”, που περικλείεται από τις οδούς Περσεφόνης, Ιάκχου, Πειραιώς και Βουτάδων, όπου υπάρχει το εργοστάσιο Γκαζιού ιδιοκτησίας ΔΕΦΑ» χαρακτηρίζεται ως «ιστορικός τόπος».
β) αλλοιώνουν το περιεχόμενο του ΦΕΚ 817/Β/24-10-1989, αναφέροντας όρους όπως «ο χώρος της Τεχνόπολης», όροι που δεν υπάρχουν στο συγκεκριμένο ΦΕΚ. Το ΦΕΚ αφορά τον χαρακτηρισμό ως «ιστορικών διατηρητέων μνημείων IN SITU» διάφορων τμημάτων του μηχανικού εξοπλισμού του εργοστασίου Γκαζιού στην Αθήνα. Επίσης, ορίζει το σύνολο του συγκροτήματος ως «ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΧΩΡΟ», ορισμός που πρέπει να αποτυπώνεται και στην ονομασία και στο περιεχόμενο των χρήσεων.
Το συγκεκριμένο ΦΕΚ προβλέπει τη λειτουργία του «ιστορικού αυτού τόπου», σε τρία επίπεδα, ως:
Α. Κέντρο Τεχνολογικής και Επιστημονικής Πληροφόρησης
Β. Πολύπλευρο σύστημα πολιτιστικών εκδηλώσεων συναφές με την υπόλοιπη λειτουργία και ταυτότητα του χώρου. Το «εμπόριο» ή «η διεξαγωγή τεχνικών – ψυχαγωγικών και τυχερών παιγνίων» που ζητά η νέα δημοτική αρχή όταν εισηγείται αλλαγή των χρήσεων της γης, δεν είναι συναφείς λειτουργίες με την ταυτότητα του χώρου. Μόνο νεοφιλελεύθεροι σαν τους διοικούντες τον δήμο Αθήνας μπορούν να ανακαλύπτουν ανάλογου τύπου «συνάφειες», που συμβάλλουν στην «εύρυθμη λειτουργία της Τεχνόπολης»(!!!), όπως αιτιολογούν το απαράδεκτο αίτημα.
Γ. Μουσείο του εργοστασίου Γκαζιού. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το ΦΕΚ, «το σύνολο του συγκροτήματος θα λειτουργήσει ως “ανοιχτό μουσείο”, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος του μηχανικού εξοπλισμού διατηρείται και προστατεύεται IN SITU».
3.Ούτε κατ’ εξαίρεση δεν δικαιούται η δημοτική αρχή να κάνει τέτοια εισήγηση. Γιατί ακόμα και για τις εξαιρέσεις υπάρχει νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Σε σχετικά πρόσφατη Απόφαση του δικαστηρίου του 2017, αναφέρεται ρητά σε ποιες περιπτώσεις είναι δυνατή κατ΄εξαίρεση αυτή η διαδικασία. Μόνο για καθορισμό περιοχών ειδικής προστασίας, ζωνών ειδικών περιβαλλοντικών ενισχύσεων και αντιμετώπιση εξαιρετικών πολεοδομικών αναγκών, όπως ανάγκες κοινωνικού εξοπλισμού, εφαρμογή προγραμμάτων ανάπλασης, κλπ. Καμιά από τις πιο πάνω προϋποθέσεις δεν πληρούται στη συγκεκριμένη περίπτωση. Και η Υπηρεσία το γνωρίζει πολύ καλά το θέμα αυτό. Το ότι η δημοτική αρχή Μπακογιάννη χρησιμοποιεί χρήσεις όπως «μικρές αθλητικές εγκαταστάσεις» και «γωνιές ανακύκλωσης» σαν «κοινωνικό εξοπλισμό», όχι μόνο αλλάζει την εικόνα αλλά αντίθετα προκαλεί «κλαυσίγελο».
4.Στην προσπάθεια να αραδιάσουν νόμους και ΠΔ που πήραν «υπόψη» για να προωθήσουν το συγκεκριμένο σχεδιασμό, αναφέρονται και στο Νέο Ρυθμιστικό Αθήνας - Αττικής (ν 4277/2014) και στο «Σχέδιο Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης (ΣΟΑΠ) για το Κέντρο της Αθήνας» (ΦΕΚ 64/Δ/2015). Αλλά, ούτε αυτά, τα κατάδικα τους νομοθετήματα, δεν τους κάνουν την χάρη στη συγκεκριμένη περίπτωση. Παραπέμπουμε για διάβασμα και θα επανέλθουμε εκτενέστερα.
- για το Ρ.Σ.Α. σελίδες 57 έως 59 του Τεύχους
- για το ΣΟΑΠ, σελίδες 525 – 526 του ΦΕΚ.
Ως αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αθήνα, καταγγέλλουμε την αντιδραστική μεθόδευση της διοίκησης Μπακογιάννη για την εμπορευματοποίηση και παράδοση στην κερδοφορία του κεφαλαίου, του ιστορικού τόπου του εργοστασίου Γκαζιού, μοναδικής βιομηχανικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Καλούμε τη δημοτική αρχή να αποσύρει αυτό το σχέδιο!
Αν επιμείνει, δηλώνουμε ότι απέναντί της, δεν θα έχει μόνον εμάς αλλά και τους κατοίκους 3ης και 4ης δημοτικής κοινότητας που θα ενημερωθούν άμεσα, αλλά και τους φορείς, όπως ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, το τμήμα Αττικής του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων, κ.λπ. και τελικά τους εργαζόμενους και τη νεολαία, τον απλό κόσμο της δουλειάς και του μόχθου, των γειτονιών της πίσω αυλής της πόλης, που είναι τελικά και οι μόνοι που ξέρουν να τιμούν και να προστατεύουν την πολιτιστική κληρονομιά αυτής της πόλης!
Η δημοτική σύμβουλος της ΑΑΑθήνας, Ρέππα Ντίνα, δήλωσε στην δευτερολογία της:
Η δημοτική αρχή και ο δήμαρχος Μπακογιάννης δεν απάντησαν σε κανένα από τα ζητήματα που έθεσε η Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αθήνα εκτός από μια έκθεση ιδεών για το καλό των προθέσεών της. Αλλά η καταγγελία μας δεν ήταν για τις προθέσεις της. Την καταγγέλλουμε ότι δεν έχει κανένα νόμιμο δικαίωμα να αιτείται αλλαγή χρήσεων γης στο Ο.Τ. του Γκαζιού. Ήταν αναμενόμενο λοιπόν, να μην απαντά. Δεν έχει απαντήσεις. Άλλωστε, αν είχε, θα είχε φέρει το ζήτημα ήδη στο Δημοτικό Συμβούλιο και δεν θα είχε περάσει σχεδόν μήνας από τότε που το ψήφισε στην επιτροπή Ποιότητας Ζωής χωρίς να το συμπεριλαμβάνει στην ημερήσια διάταξη. Η αδυναμία απαντήσεων στα κομβικά ζητήματα που θέσαμε είναι ο λόγος της αργοπορίας. Προσπαθεί να κάνει ψάρι, τον ρινόκερο που έφτιαξε. Δεν θα επιτρέψουμε να ξεγελάσει το λαό της πόλης μας. Σας καλούμε ξανά να το αποσύρεται οριστικά.
κίνηση πόλης, Γραφεία Αιόλου 47, 3ος όρ., τηλ. 2103248892
Τηλέφωνα επικοινωνίας
δημοτική σύμβουλος:
Ρέππα Ντίνα 6977003052
ομάδα συλλογικής εκπροσώπησης:
Ρίζος Μιχάλης
Μάτσα Κατερίνα
Κεφαλληνός Παναγιώτης
Παπαχριστούδη Ματίνα
Σιαπάτης Αποστόλης