Από την αρχή της θητείας αυτής της δημοτικής αρχής, η Ανοιχτή Πόλη έθεσε πιεστικά το ζήτημα της δίχρονης προσχολικής αγωγής, καθώς ο Δήμος Αθηναίων είναι από τους ελάχιστους Δήμους που δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει την υποχρεωτική από το 2018 Δίχρονη Προσχολική Αγωγή.
Οι ευθύνες της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής είναι αδιαμφισβήτητες, αφού επέδειξε καθολική απραξία για το θέμα. υστυχώς όμως, ανάλογη είναι η στάση και της σημερινής. Οι συζητήσεις που έχουν γίνει στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπως και η ενημέρωση που έγινε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση από τον Γενικό Γραμματέα του Δήμου, μαρτυρούν έλλειψη προετοιμασίας και σχεδιασμού.
Αντιμέτωπη με τη μεγάλη καθυστέρηση στην εφαρμογή του προγράμματος, η Δημοτική Αρχή Μπακογιάννη βαφτίζει απελπισμένα «κενές» αίθουσες που με κόπους και θυσίες η σχολική κοινότητα έχτισε πάνω τους την προστιθέμενη αξία της δουλειάς κάθε σχολείου: αίθουσες μουσικής, αίθουσες ένταξης ή τάξεις υποδοχής (αλλόγλωσσων παιδιών, προσφύγων ή παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες), βιβλιοθήκες, αίθουσες πληροφορικής και πολλαπλών χρήσεων. Η άλλη λύση στην οποία καταφεύγει η Δημοτική Αρχή είναι οι ΠΡΟΚΑΤ αίθουσες σε οικόπεδα ή σε αυλές σχολείων, με ό,τι συνεπάγεται η συνύπαρξη νηπίων με παιδιά άλλων ηλικιακών ταχυτήτων σε κτίρια χωρίς υποδομές νηπιαγωγείου. Επιλογές που, σε συνθήκες πανδημίας, είτε αυξάνουν την πυκνότητα του μαθητικού πληθυσμού είτε αδιαφορούν για τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για την ασφάλεια των νηπίων, περιλαμβάνοντας αίθουσες που βρίσκονται σε ορόφους και καθιστούν την χρήση σκάλας υποχρεωτική.
Η στρατηγική της Δημοτικής Αρχής συνίσταται σε ένα πρόχειρο σαφάρι αιθουσών που γίνεται χωρίς τη συναίνεση της σχολικής κοινότητας, κάποιες φορές μάλιστα συνοδευόμενο από την αυταρχική και υποτιμητική για τους εκπαιδευτικούς συμπεριφορά των απεσταλμένων του Δημάρχου. Πρόκειται για μια λάθος τακτική, αφού πετυχημένες αλλαγές είναι αυτές που χτίζονται σε σχέσεις εμπιστοσύνης.
Η Ανοιχτή Πόλη έχει καλέσει επανειλημμένα τη Δημοτική Αρχή να αξιοποιήσει το κτιριακό απόθεμα που διαθέτει αλλά και να το διευρύνει, όπου αυτό είναι απαραίτητο και εφικτό. Υπάρχουν χώροι που ανήκουν στο Δήμο και είναι χαρακτηρισμένοι για χρήση σχολικής στέγης, όπως ο χώρος του πρώην εργοστασίου ΒΟΤΡΥΣ, και που παραμένουν αναξιοποίητοι. Για άλλους χώρους – κάποιοι από αυτούς σε προνομιακές θέσεις δίπλα σε υφιστάμενα σχολεία – μπορεί και πρέπει να αλλάξει η χρήση τους. Στην 5η Δημοτική Κοινότητα, μπορεί να αξιοποιηθεί η ΕΡΙΟΥΡΓΙΑ. Υπάρχουν ακόμα οικόπεδα που η Δημοτική Αρχή αφήνει να χάνονται, όπως το οικόπεδο στην Ευρυδάμαντος που, ενώ ήταν ώριμο προς απαλλοτρίωση, ο Δήμος αποφάσισε να το παρατήσει.
Ο Δήμος Αθηναίων οφείλει να έχει έναν σχεδιασμό για ιδιόκτητα σχολεία που θα καλύψει τις ανάγκες σε σχολική στέγη όχι μόνο της δίχρονης προσχολικής αγωγής, αλλά και της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως μάλιστα αυτές έχουν διαμορφωθεί μετά την πανδημία. Η υλοποίηση της δίχρονης προσχολικής αγωγής θα πρέπει να συμβαδίσει με τη ασφάλεια των παιδιών (νηπίων και δημοτικού) και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από έναν τολμηρό σχεδιασμό που θα δίνει οριστικές λύσεις στο κτιριακό ζήτημα και θα αξιοποιεί χωρίς εκπτώσεις το απόθεμα των διαθέσιμων χώρων.