Στην προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021, ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και δημοτικός σύμβουλος, έθεσε τα εξής θέματα:
« Η ανάγκη για την επαναφορά των δια ζώσης του Δημοτικού Συμβουλίου, τουλάχιστον στον χώρο της Τεχνόπολης, είναι απόλυτα λογική, από τη στιγμή που σε άλλους χώρους επιτρέπονται συναθροίσεις με τα προβλεπόμενα μέτρα. Δεν υπάρχει το περιθώριο να συνεχίζονται οι συνεδριάσεις με τηλεδιάσκεψη.
Δεύτερον, στην προηγούμενη συνεδρίαση είχαμε βάλει το αίτημα να συνεχίσουν την εργασία τους, με τρόπο που θα βρει η διοίκηση του Δήμου, οι 1030 εργαζόμενοι με το κοινωφελές πρόγραμμα, οι καθαρίστριες, οι εργαζόμενοι COVID, οι οποίοι καλύπτουν ανάγκες του Δήμο της Αθήνας. Η διοίκηση του Δήμου είχε πει ότι θα έκανε διάφορες ενέργειες και ότι κάποια πράγματα τρέχουν... Πρέπει να ενημερωθεί το Δημοτικό Συμβούλιο γιατί καινούργιο πρόγραμμα δεν υπάρχει και η απόλυση τους θα δημιουργήσει προβλήματα μεγάλης έκτασης στις υπηρεσίες και τις δομές του Δήμου.
Τρίτον, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για τους, επισκεφτήκαμε τις δομές στον Ελαιώνα. Και επειδή περάσαμε έναν καύσωνα και μπροστά μας έρχεται νέος καύσωνας, οι δηλώσεις του Πρωθυπουργού μαζί με το Δήμαρχο της Αθήνας για ένα Εθνικό Κέντρο Ένταξης προσφύγων στον Ελαιώνα, δεν έχουν την παραμικρή σχέση με την τραγική κατάσταση που επικρατεί στο πρώην γήπεδο του Ελαιώνα, στο οποίο βρίσκονται πλέον σκηνές. Το να ζουν άνθρωποι σε συνθήκες καύσωνα το καλοκαίρι και σε πολικές θερμοκρασίες τον χειμώνα, αυτό δεν αφορά την ηρωική προσπάθεια που κάνουν οι εργαζόμενοι, οι συμβασιούχοι της ΕΑΤΑ του Δήμου και κάθε λογής συμβασιούχοι εργαζόμενοι που δουλεύουν σε αυτή την δομή. Αυτό αφορά την πολιτική της Κυβέρνησης, πολιτική που όμως ο Δήμος αποδέχεται.
Άσχετα από τις προθέσεις, υπάρχει μία σκληρή πραγματικότητα, μια εικόνα η οποία δεν έχει καμία σχέση με ανθρώπινους όρους διαβίωσης για χιλιάδες συνανθρώπους μας. Ταυτόχρονα, υπάρχει ανάγκη να προωθηθεί μία πολιτική εξατομικευμένης στήριξης του κάθε πρόσφυγα που παίρνει άσυλο, αλλά και τους όρους διαβίωσης των άλλων συνανθρώπων μας οι οποίοι βρίσκονται στο καθεστώς παροχής ασύλου.
Τέλος, για τέταρτη φορά βάζουμε το θέμα για την άθλια κατάσταση που συνεχίζει να υπάρχει στην οδό Πατησίων, στα ερείπια πλέον της του κτιρίου Δρακοπούλου, λόγω της εγκατάλειψης του χώρου που βρίσκεται στην ιδιοκτησία του Ερυθρού Σταυρού και του χώρου που βρίσκεται στην ευθύνη του Δήμου της Αθήνας, με αποτέλεσμα η διάβαση των πεζών να γίνεται διασχίζοντας το οδόστρωμα της οδού Πατησίων. Για όλα αυτά πρέπει η δημοτική Αρχή απαντήσετε και να κάνει κάτι ώστε να μη συνεχίσουν τα ερείπια να βρίσκονται στη θέση τους. »
Στην ίδια συνεδρίαση, για το θέμα της μετατροπής της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής προβολής Αθηνών (ΕΑΤΑ) σε «αναπτυξιακό οργανισμό» του Ν.4674/2020, η Βούλα Παναγή, δημοτική σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, δήλωσε τα εξής:
« Καταψηφίζουμε το θέμα. Έχουμε ξανά τοποθετηθεί για τους αναπτυξιακούς οργανισμούς στο Δημοτικό Συμβούλιο. Για να φανεί η ουσία της αντίθεσης μας, εδώ η δημοτική Αρχή μετατρέπει μία εταιρεία του που η οποία η νομική της μορφή είναι ΑΕ ΟΤΑ, σε έναν αναπτυξιακό οργανισμό ο οποίος ουσιαστικά θα λειτουργεί ως Ανώνυμη Εταιρεία.
Οι αναπτυξιακοί οργανισμοί είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που θεσμοθετήθηκε για συγκεκριμένο σκοπό, όπως περιεκτικά περιγράφει και η εισήγηση του θέματος. Επειδή ως ΑΕ ΟΤΑ η ΕΑΤΑ μπορούσε να έχει τέτοιες αρμοδιότητες μέχρι αυτές που εξυπηρετούσαν το σκοπό της, όπως αναφέρεται στο καταστατικό της, ενώ οι αναπτυξιακοί οργανισμοί έχουν ένα ευρύτερο πεδίο λειτουργίας και αρμοδιοτήτων που μπορεί να λύσει τα χέρια σε ένα συγκεκριμένο ζήτημα, αυτό της απορρόφησης κονδυλίων αναπτυξιακών επιχορηγήσεων και την τροφοδότηση αυτών στην αγορά μέσω των υπηρεσιών που θα παρέχει ο αναπτυξιακός οργανισμός, στο Δήμο Αθηναίων και σε άλλους Δήμους.
Άρα λοιπόν, είναι ένα πάρα πολύ συγκεκριμένο θέμα, απλό και ξεκάθαρο. Η ΕΑΤΑ δεν μπορούσε να τα κάνει αυτά γιατί είναι μία Α.Ε. Ο αναπτυξιακός οργανισμός θα αναλάβει τις αρμοδιότητες τις οποίες αυτή τη στιγμή ανήκουν στο Δήμο, που λόγω υποστελέχωσης δεν μπορεί να εξυπηρετήσει, όπως επιστημονικές, συμβουλευτικές υπηρεσίες, τεχνική υποστήριξη του Δήμου Αθηναίων και άλλων Δήμων που πιθανόν θα συνεργαστεί, παραχωρόντας τα αυτά σε ιδιώτες, γιατί βεβαίως επαρκείς προσλήψεις μόνιμου προσωπικού δεν θα γίνουν.
Με αυτή την έννοια, είμαστε αντίθετοι όπως και οι εργαζόμενοι στην τοπική αυτοδιοίκηση που έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους και σε άλλους Δήμους που έχουν στηθεί αναπτυξιακές εταιρείες. Στηρίζουμε πάντα τη διεκδίκηση για στελέχωση των υπηρεσιών των Δήμων σε επιστημονικό δυναμικό, εργατοτεχνικό προσωπικό και διοικητικές υπηρεσίες ώστε να μπορεί να υλοποιεί τις υπηρεσίες να βάζει τις οποίες ο Δήμος θα πρέπει να παρέχει στους δημότες του. »
Για το θέμα της ημερήσιας διάταξης σχετικά με τη στέγαση τμημάτων της δίχρονης προσχολικής αγωγής σε αίθουσες που ήδη χρησιμοποιούν τα σχολεία, ο Χάρης Βουρδουμπάς, δημοτικός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, επισήμανε τα εξής:
« Επειδή έχουμε τοποθετηθεί ολοκληρωμένα παραπάνω από μία φορές σε σχέση με το συνολικό σχέδιο του Δήμου για την εφαρμογή της προσχολικής αγωγής, τώρα επισημαίνουμε βασικά σημεία που και από τη σημερινή εισήγηση επιβεβαιώνουν την εκτίμηση μας ότι αυτό το σχέδιο τελικά γίνεται με όρους υποβάθμισης.
Η υποβάθμιση αυτή αφορά και τις υπάρχουσες μονάδες από τις οποίες παίρνονται αίθουσες στα Δημοτικά Σχολεία, δηλαδή τα έξι στα οποία η δημοτική Αρχή προτείνει να στεγαστούν τμήματα της προσχολικής αγωγής, αλλά συνιστά υποβάθμιση και για την ίδια την προσχολική αγωγή. Κατά τη γνώμη μας υπάρχει σοβαρή ευθύνη και στη σημερινή διοίκηση του Δήμου, όπως βέβαια και στην προηγούμενη που δεν έκανε τίποτα για να εφαρμοστεί εδώ και τέσσερα χρόνια, και φυσικά στις κυβερνήσεις και της Νέας Δημοκρατίας και της προηγούμενης του ΣΥΡΙΖΑ.
Συγκεκριμένα, ορισμένα βασικά στοιχεία κάποια από τα οποία παραδέχονται και οι τεχνικές εκθέσεις που υπάρχουν στο εισηγητικό:
• Στο 1ο Δημοτικό Σχολείο η αίθουσα για την οποία συζητάμε είναι 28,5 τετραγωνικά και η δημοτική Αρχή λέει ότι θα βάλει μέχρι 25 παιδιά. Δεν ξέρω αν το αντιλαμβάνεστε για τι πράγμα μιλάμε. Επίσης, η έκθεση τεχνική αναφέρει ότι η πόρτα είναι μικρή, είναι στενή και δεν έχει καν προϋποθέσεις πυρασφάλειας.
• Στο 72ο Δημοτικό Σχολείο μιλάμε για μία αίθουσα μόλις 35 τετραγωνικών.
• Στο 76ο Δημοτικό Σχολείο, στις δύο αίθουσες που είναι να χρησιμοποιηθούν, στη χρονιά που τελείωσε γινόταν μάθημα αισθητικής αγωγής και θεατρικής αγωγής. Κατά τη γνώμη σας πρέπει να καταργηθούν αυτά μαθήματα;
• Στο 129ο και στο 29ο Δημοτικό Σχολείο μιλάμε για αίθουσες που βρίσκονται σε όροφο, δηλαδή τα νήπια θα τα πάτε σε όροφο.
• Στο 65ο Δημοτικό Σχολείο μιλάμε για αίθουσα 35 τετραγωνικών που ήταν πρώην κυλικείο.
Σε όλες τις περιπτώσεις υπάρχουν ανακοινώσεις καταγγελίας από τους εκπαιδευτικούς και συλλόγους γονέων. Είναι χαρακτηριστικές όλες οι περιπτώσεις για τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται η δημοτική Αρχή την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής. Με αυτή την έννοια επιβεβαιώνεται κατά τη γνώμη μας ξεκάθαρα ότι το συγκεκριμένο σχέδιο είναι απαράδεκτο και γι’ αυτό το καταψηφίζουμε. »