Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 31 Γενάρη 2022, ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και δημοτικός σύμβουλος, έθεσε προ ημερήσιας διάταξης τα εξής θέματα:
« Με αφορμή την μετατόπιση των ευθυνών από την Κυβέρνηση στους Δήμους που γίνεται στα πλαίσια της πρόσφατης κακοκαιρίας, για άλλη μια φορά η δημοτική Αρχή δεν λέει κουβέντα, δεν ακούγεται καμία διεκδίκηση. Συνεχίζει να ταυτίζεται με μία πολιτική η οποία στερεί από τους Δήμους τα εργαλεία για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν προβλεπόμενες κακοκαιρίες, αναμενόμενες χιονοπτώσεις:
- Θα ακούσουμε καμία φωνή από τη δημοτική Αρχή που να θυμίσει στην Κυβέρνηση ότι παρακρατεί το 65% των συνταγματικά κατοχυρωμένων Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), όπως και οι προηγούμενες; Θα ακούσουμε καμία φωνή για την απαγόρευση προσλήψεων στους Δήμους;
- Επαρκεί το προσωπικό που διαθέτει το Πράσινο (μόνιμου και αορίστου χρόνου) για να μπορεί να ανταποκρίνεται, με τα μηχανήματα, με την τεχνογνωσία, με τη δουλειά που έδειξαν και που μπορούν να δείξουν οι εργαζόμενοι, ώστε να είναι εξοπλισμένος ο Δήμος απέναντι σε αυτά τα έντονα καιρικά φαινόμενα;
- Ανοίχτηκε στη Βουλή, με αφορμή την πρόταση μομφής, η συζήτηση για το τι κράτος είναι αυτό και για ποιους δουλεύει, τι ιεραρχήσεις και προτεραιότητες έχει, που μπορεί να δίνει εκατομμύρια στα γρήγορα για διαφυγόντα κέρδη λόγω COVID-19 (στην Αττική Οδό ή στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος), αλλά ταυτόχρονα μέσα από τέτοιες περιπτώσεις αναδείχθηκε και πώς αυτές οι εταιρείες, ο περίφημος ιδιωτικός τομέας, δείχνουν το πραγματικό τους πρόσωπο.
- Το Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να πάρει θέση για το γεγονός ότι από την 1η Ιανουαρίου ισχύει το τέλος ταφής απορριμμάτων, το οποίο προστίθενται στο περιβαλλοντικό τέλος που είχε μετατεθεί για 2-3 χρόνια. Η Κυβέρνηση αναγκάζει τους Δήμους να καταθέτουν στους φορείς διαχείρισης αυτό το τέλος. Από που θα βγουν αυτά τα λεφτά; Πώς σκέφτεται ο Δήμος αντιμετωπίσει αυτή την άνοδο του κόστους, σε ότι αφορά την διαχείριση των σκουπιδιών;
- Πως σκέφτεται ο Δήμος να αντιμετωπίσει την εκτόξευση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας, του πετρελαίου, του φυσικού αερίου και το κόστος που θα έχει αυτό στη λειτουργία του Δήμου; Θα ζητήσει έκτακτη επιχορήγηση των Σχολικών Επιτροπών, που θα κληθούν να πληρώσουν πανάκριβο φυσικό αέριο και πετρέλαιο; Οι αυξήσεις στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος θα έχουν άμεση συνέπεια και στον ηλεκτροφωτισμό της πόλης.
- Θα ενώσει ο Δήμος τη φωνή του και με Δήμους που αγωνίζονται και παλεύουν; Αναφέρομαι στο Δήμο της Πάτρας και στο συλλαλητήριο που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Σύνταγμα με διεκδίκηση μέτρων για να μην μετακινηθεί το κόστος στους δημότες και να μην ενισχυθεί παραπέρα η φορολογία. Αυτά τα ζητήματα είναι κρίσιμα, γιατί αν δεν αντιμετωπιστούν με όρους διεκδίκησης απέναντι στην Κυβέρνηση, η δημοτική Αρχή θα καταλήξει με μονή επιλογή να αυξήσει τη δημοτική φορολογία.
Βάζουμε και δυο ακόμα θέματα που έχουμε ξαναθέσει. Έχει κατατεθεί από τον Οκτώβριο κείμενο με δεκάδες υπογραφές για να έρθει για συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο θέμα σχετικά με την απαράδεκτη κατάσταση γύρω από την πλατεία Αττικής, που έχει μετατραπεί σε κέντρο διακίνησης και χρήσης ναρκωτικών, κάτι που οδηγεί σε πλήρη υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων. Οι κάτοικοι προτείνουν συγκεκριμένα μέτρα, έχουν καταθέσει αυτό το κείμενο, ζητούν να συζητηθεί και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου δεν το φέρνει για συζήτηση στην ημερήσια διάταξη, ώστε να πάρει και το Δημοτικό Συμβούλιο κάποια μέτρα. Φυσικά, υπάρχει και εξώδικη διαμαρτυρία των κατοίκων κατά του Δήμου Αθηναίων με την οποία ουσιαστικά παρουσιάζουν τα προβλήματα, προτείνουν μέτρα και ο Δήμος δεν τους ακούει. Θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο παρουσία και των κατοίκων και των επιτροπών τους.
Από το Δεκέμβριο, με βάση την εικόνα που έχουμε, από 13 σημεία δωρεάν ελέγχου με rapid test, πλέον ο Δήμος διαθέτει 6 σημεία. Ενώ, δηλαδή, το Δεκέμβριο είχαμε την μετάλλαξη Όμικρον και συνεχίζουμε να την έχουμε, πλέον έχουμε 50% λιγότερα σημεία που μπορεί ο κάτοικος της Αθήνας να ελεγχθεί χωρίς κόστος. Σε συνδυασμό με την κατάσταση στα σχολεία και στους παιδικούς σταθμούς, με δεκάδες τμήματα να είναι κλειστά και με τη μεταδοτικότητα να έχει πολλαπλασιαστεί σε αυτές τις ηλικίες, οι γονείς έχουν να αντιμετωπίσουν και το κόψιμο του μισθού τους κατά 50% αν το παιδί τους νοσήσει, με βάση τα πρόσφατα μέτρα. Είναι ευθύνη και του Δήμου να πολλαπλασιαστούν τα σημεία που μπορεί να γίνεται δωρεάν έλεγχος συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση της δύσκολης καθημερινότητας, δηλαδή τον μαραθώνιο που θα πρέπει να κάνει ο γονιός ή ο εργαζόμενος όταν το παιδί του εντοπιστεί σαν θετικό κρούσμα, μια ολόκληρη διαδικασία που κοστίζει. »
Στην ίδια συνεδρίαση, ο Χάρης Βουρδουμπάς, δημοτικός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Αθήνας, πρόσθεσε προ ημερήσιας διάταξης τα εξής θέματα:
« Θα ξεκινήσω με το ζήτημα των χειροτεχνών. Νομίζω ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να ακούσουμε τους εκπροσώπους τους που είναι σήμερα εδώ, γιατί είναι ένα κομμάτι της πόλης το οποίο έχει συζητηθεί πολλές φορές στο Δημοτικό Συμβούλιο. Μας έχει απασχολήσει γιατί οι αποφάσεις και του Δημοτικού Συμβουλίου και της Κυβέρνησης, τους δημιουργούν προβλήματα και τώρα πια βρισκόμαστε στα όρια του οικονομικού αφανισμού τους.
Ως Λαϊκή Συσπείρωση καταψηφίσαμε το θέμα στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, την προηγούμενη εβδομάδα, γιατί η συγκεκριμένη απόφαση ουσιαστικά υλοποιεί έναν άδικο νόμο. Ήδη οι χειροτέχνες είχαν βρεθεί στο στόχαστρο της προηγούμενης Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, με το νόμο του 2017 που τους δημιουργούσε μία σειρά από προβλήματα. Το γεγονός ότι δεν εφαρμόστηκε εξ’ ολοκλήρου εκείνος ο νόμος, ευτυχώς, τους έδωσε μία παράταση. Ήρθε τώρα ένας νέος νόμος, ο οποίος είναι ακόμα χειρότερος, και ουσιαστικά τους σπρώχνει πέρα από τα όρια της επιβίωσης τους. Να προσθέσω ότι και στην κοινοβουλευτική διαδικασία το ΚΚΕ έχει αναδείξει τέτοιου είδους ζητήματα και έχει καταψηφίσει τον συγκεκριμένο νόμο.
Εκφράζουμε τη στήριξη μας στην κινητοποίηση τους για να εμποδιστεί η εφαρμογή του συγκεκριμένου νόμου και βέβαια, ταυτόχρονα, να αλλάξει η νομοθεσία ώστε να μπορούν να ασκούν το επάγγελμα τους (την καλλιτεχνική τους δραστηριότητα) ελεύθερα, αναγνωρισμένη ως ένα κομμάτι της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πόλης, χωρίς έναρξη φορολογίας και μπλοκάκια καθότι δεν είναι επιχειρηματίες.
Ένα δεύτερο ζήτημα αποτελεί ο τραγικός θάνατος τετράχρονου παιδιού στην οδό Ταϋγέτου. Είναι ένα σοβαρό θέμα το οποίο δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό. Αν δει κάποιος το δελτίο συμβάντων της Τροχαίας θα διαπιστώσει ότι είναι πάρα πολύ συχνά τέτοιου είδους τραγικά ατυχήματα ή δυστυχήματα στη συγκεκριμένη περιοχή. Μιλάμε για τη Γκράβα με 4 χιλιάδες μαθητές, περίπου 500 εκπαιδευτικούς, χιλιάδες που χρησιμοποιούν και τις εγκαταστάσεις του ΟΠΑΝΔΑ, συν τους κατοίκους σε αυτή την πυκνοκατοικημένη γειτονιά. Το κείμενο που έχει σταλεί από το Σύλλογο Γονέων του 132ου Δημοτικού Σχολείου καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις για το τι μπορεί να γίνει άμεσα προκειμένου να μην υπάρξουν αντίστοιχα τραγικά προβλήματα στο μέλλον, και ο Δήμος θα πρέπει να ανταποκριθεί θετικά σε αυτό.
Επίσης, αναφέρουμε το ζήτημα για την ανάγκη έκτακτης χρηματοδότησης των Σχολικών Επιτροπών. Επικαλούμαι την σχετική επιστολή του Προέδρου της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της 3ης Δημοτικής κοινότητας προς τον Αντιδήμαρχο. Προφανώς δεν είναι ούτε της αντιπολίτευσης, ούτε της Λαϊκής Συσπείρωσης, αλλά αναγνωρίζει ότι υπάρχουν αυξήσεις που φτάνουν στο 35% στους λογαριασμούς των δικτύων κοινής ωφέλειας, αυξημένο κόστος για κατασκευαστικά υλικά για μικροεπισκευές, καθώς και αύξηση του κόστους σε όλες τις προμήθειες που κάνουν τα σχολεία αυτήν την περίοδο. Από τη στιγμή που διατηρείται ίδιο το πόσο της επιχορήγησης των Σχολικών Επιτροπών, μιλάμε για ακόμα μικρότερη κάλυψη των αναγκών των σχολείων. Επαναφέρουμε σαν θέμα την ανάγκη να αναλάβει ο Δήμος την χρηματοδότηση των λογαριασμών κοινής ωφέλειας χωρίς να μειωθούν τα ποσά που διατίθενται στις Σχολικές Επιτροπές για τις υπόλοιπες ανάγκες των σχολείων.
Ακόμα, από τα μέσα Δεκεμβρίου έχουν στείλει επιστολή στον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου οι εκπαιδευτικοί του 9ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αθηνών που βάζει μία επιπλέον διάσταση για την ανάγκη ειδικής χρηματοδότησης για εξοπλισμό και υλικοτεχνική υποδομή. Είναι ένα ειδικό σχολείο που έχει ειδικές ανάγκες που δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο -όπως και όλα τα ειδικά σχολεία- αλλά χρειάζονται ειδική στήριξη με επιπλέον χρηματοδότηση.
Τέλος, έχουμε ενημερωθεί ότι στο 17ο Λύκειο, στο Παγκράτι, από την αρχή της χρονιάς υπάρχει μόνο μία καθαρίστρια. Πέρυσι υπήρχαν δύο καθαρίστριες στην διάρκεια της χρονιάς με τις επιπλέον προσλήψεις λόγω COVID. Γνωρίζουμε ότι είναι κάτι που το έχει ζητήσει επανειλημμένα το Σχολείο και το αναδεικνύουμε γιατί πιστεύουμε ότι πρέπει να λυθεί άμεσα. »
Στην ίδια συνεδρίαση, αναφορικά με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της Αττικό Μετρό ΑΕ, η Βούλα Παναγή, δημοτική σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Αθήνας, τόνισε τα εξής:
« Είναι αυτονόητο να πούμε ότι είμαστε ΥΠΕΡ στην επέκταση του δικτύου του μετρό και στην ανάπτυξη του. Υπάρχουν, όμως, τρία σημεία στα οποία θέλουμε να σταθούμε και είναι αυτά που δημιουργούν προβλήματα, με βάση και την εμπειρία μέχρι τώρα από την ανάπτυξη του δικτύου σε γειτονιές σε περιοχές της Αθήνας.
Το πρώτο ζήτημα είναι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Προβλέπονται κάποια μέτρα στο Μνημόνιο, θα πρέπει όμως να υπάρχει συνεχής παρακολούθηση και συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων και να προλαμβάνονται καταστάσεις. Αυτό είναι ένα ζήτημα για το οποίο δεν εμπιστευόμαστε τη δημοτική Αρχή. Μιλάμε για περιοχές που είναι ήδη φορτωμένες κυκλοφοριακά όπως το κέντρο της Αθήνας, που έχει αρκετά προβλήματα και σήμερα.
Το δεύτερο σημείο είναι ότι πρέπει να υπάρχει μέριμνα από το Δήμο σχετικά με την επιβάρυνση που θα υπάρξει στους επαγγελματίες των περιοχών στις οποίες θα αρχίσουν τα στήνονται τα εργοτάξια. Η επιβάρυνση τους θα είναι μεγάλη, δηλαδή θα δυσκολέψει η δουλειά τους για πολλά χρόνια, οπότε θα πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένη στήριξη από το Δήμο και την Αττικό Μετρό ΑΕ, με μηδενικά δημοτικά τέλη για το διάστημα που θα είναι μειωμένη η δουλειά τους, επιδότηση ενοικίου και να δούμε με τι άλλα μέτρα μπορούμε να τους στηρίξουμε.
Το τρίτο σημείο έχει να κάνει με το περιβάλλον και την αντικατάσταση φυσικού πλούτου. Ουσιαστικά, τα δέντρα που έχουν ήδη κοπεί, δηλαδή οι προϋποθέσεις του άρθρου 3 που αναφέρει το Μνημόνιο Συνεργασίας ήδη καταπατούνται σε αρκετές περιπτώσεις. Επιπλέον, υπάρχουν σημεία όπως είναι η πλατεία της Κυψέλης που αποτελούν τον μοναδικό κοινόχρηστο χώρο για μία περιοχή. Στην Κυψέλη, δηλαδή, πέρα από την πλατεία δεν υπάρχει άλλος κοινόχρηστος χώρος για τους κατοίκους. Πρέπει να πάρουμε μέτρα, για να υπάρξουν χώροι ώστε οι κάτοικοι αυτοί να μπορούν να βγαίνουν μία βόλτα, ενισχύοντας ίσως τη Φωκίωνος και κάνοντας κάποιες άλλες παρεμβάσεις.
Η πρακτική που ακολουθείται μας δείχνει ότι υπάρχει ζήτημα για το κατά πόσο οι όροι του Μνημονίου θα λειτουργήσουν στην πραγματικότητα έτσι όπως περιγράφονται. »